Hyppää pääsisältöön

Ylen ja MTV:n pomot eivät usko Netflixin ja muiden verkkotoimijoiden kaatavan tavallista tv:tä

Uusi sukupolvi katsoo ohjelmat netistä ja Netflixin tapaisista palveluista. Ylen tv-pomo, julkaisujohtaja Ismo Silvo sekä MTV3:n toimitusjohtaja Heikki Rotko vierailivat YleX Etusivussa keskustelemassa aiheesta.

Ylen tv-pomo, julkaisujohtaja Ismo Silvo sekä MTV3:n toimitusjohtaja Heikki Rotko

Netflix tuli rytinällä Suomeen, mutta MTV3:n toimitusjohtaja Heikki Rotko ei pidä palvelua uhkana.

- Se on yksi kilpailija monien muiden joukossa. Operaattorit tarjoavat vastaavanlaista palvelua, me tarjoamme niitä itse, muut televisioyhtiöt tulevat tarjoamaan, että se on yksi rikka rokassa. Tietysti se on Amerikan markkinoilla pärjännyt hyvin, ollen markkinajohtaja ja aika tunnettu. Se on saanut aika hyvin huomiota. Yksi kilpailija, mutta ei kovin suuri ainakaan lähi aikoina, Rotko sanoo.

Rotko sanoo myös, ettei Netflix ole MTV Medialle rahallinen uhka.

- Ei ole rokottanut yhtään. Se tiedetään.

Ylen julkaisujohtaja Ismo Silvo uskoo, että suomalaiset nuoret ymmärtävät perusteet mediamaksulle, vaikka netissä onkin tarjolla tv-palveluita maksua vastaan.

- Uskon suomalaisten nuorten ymmärtävän sen, etteivät suomalaiset sisällöt synny ilmaiseksi. Yle vero tai nykyinen tv-maksu menee suurimmaksi osaksi suomalaisten sisältöjen tekemiseen ja niiden välittämiseen suomalaisille. En usko, että tässä on suuria vaikeuksia ymmärtää. Toki tietysti nämä kaikki kilpailevat sitten osin suomalaistenkin nuorien ajankäytöstä.

”Kanavatelevisio ei ole häviämässä mihinkään”

Heikki Rotkon mukaan perinteisillä televisiolähetyksillä on edelleen vahva tulevaisuus.

- Sen lisäksi tulee ja niin kuin on jo tullut, uudenlaisia katselutottumuksia, katselutapoja, laitteita ja tilanteita. Se rikastaa tv-sisältöjen katselukokemusta. Kyllä se ydin tulee olemaan hyvin pitkään ohjelmavirta-tv. Varmaan nuorissa kohderyhmissä ne uudet katselutavat tietenkin korostuvat nopeammin ja laajemmin. Murroksen kokoa ja ajoitusta tietenkin seurataan hyvin tarkkaan.

Ismo Silvo on samaa mieltä siitä, ettei kanavatelevisio ole häviämässä mihinkään.

- Se spektri laajenee. Kanavatelevisio painottuu varmaan 40-50-vuotiaisiin ja sitä vanhempien päätavaksi ja sitä nuoremmat katsovat sitten toisella tapaa. Se on haaste, että kaikkia näitä yleisöjä pitäisi pyrkiä palvelemaan. Molemmissa maailmoissa on oltava.

Kuuntele koko haastattelu alta.

Lähteet: YleX Etusivu