Epävirallinen VR:n nimissä perustettu Twitter-tili herättää tällä hetkellä runsaasti huomiota netissä. VR ei kuitenkaan ole aloittamassa itse twiittauksia.
ValtionRautatie-tilin seuraajien määrä kasvaa tunti tunnilta ja keskustelun herättäjänä perustettu tili herättää runsaasti huomiota netissä. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun VR:n suuntaan heitetään aloitetta liittyä mukaan sosiaaliseen mediaan junien kulusta viestimään.
VR:n viestintäpäällikkö sanoo, ettei tilin luojaan olla ottamassa yhteyttä.
- Ei nyt tällä hetkellä ole mitään päätöksiä tehty ja näitä tilejähän on ollut jo ennenkin, joissa VR:n nimeä käytetään tai kulkutietoja jaetaan, Mika Heijari sanoo YleX:lle.
Viestintäpäällikön mukaan kaikki kanavat, joita matkustajat käyttävät, ovat tärkeitä. Heijari sanoo, että tällä hetkellä kuusi kanavaa riittää VR:lle. Juniin liittyvistä asioista viestitään muun muassa Facebookissa, YouTubessa, Foursquaressa ja LinkedInissä. Twitter-tiliä ei ole tulossa.
- Ihan nyt en uskalla luvata. Uskon, että se tärkein asia, mitä matkustajat sieltä hakevat on tällaista ajantasaista tietoa meidän junien kulusta. Silloinhan sitä kännykkää ja some-kanavia räplätään, kun näyttää siltä, että juna ei ole saapumassa laiturille ajoissa.
Twitteriä on kuitenkin mietitty yhtenä vaihtoehtona. Itse asiassa mietinnän asteella on ollut useamman VR-Twitter-tilin käyttäminen, sanoo Heijari.
Hänen mielestään ratkaisu junien liikkumisesta tiedottamiseen ja ongelmatilanteita varten on kuitenkin jo olemassa.
- Kun tullaan netin ja sosiaalisen median puolelle, niin meidän paras kanava on Junat kartalla -palvelu. Se näyttää reaaliaikaisesti rataverkolla kulkevien junien tilanteen. Kannustan ihmisiä käyttämään sitä, koska siitä on myös mobiiliversio, joka kulkee mukana kaikkialla.
Twitterin parodiatilit kertovat viestintäpäällikön mukaan siitä, että VR koetaan tärkeäksi.
- Täähän kertoo siitä, miten VR ja junaliikenne koetaan hirmu tärkeäksi. Eihän tällaisia sivustoja syntyisi, jos ihmiset eivät tuntisi, että VR ja
junat ovat tärkeä osa elämää.