Täällä taas!

Töttöröö! YleX Viikonlopun dynaaminen duo Tommi ja Timppa tuuraa Jälkän vakisakkia, jotka ovat Bailumaratonilla!

Rytmibarometri: Resaid: Toca's Miracle

Twitter/Instagram #jälkkä
Soita 09 148 28 22 
YleX Facebookissa

UMK:n äänijakaumat julki: Krista Siegfridsin voitto oli ylivoimainen

14.2.2013 klo 16:32, päivitetty klo 16:58 | Elisa | Kommentit (47)

Suomen euroviisuedustajaksi valittu Krista Siegfrieds vei Uuden Musiikin Kilpailun yleisöäänistä lähes 40 prosenttia.

Suomen euroviisuedustajan ratkaisseen Uuden Musiikin Kilpailun finaalin äänien prosenttijakaumat on julkistettu. Krista Siegfrids, Mikael Saari ja Great Wide North saivat finaalissa kaikki saman verran tuomaripisteitä, mutta yleisöäänien tulva nosti Krista Siegfridsin kirkkaasti voittoon: Marry me -kappale kahmaisi yleisöäänistä lähes 40 prosenttia.

Tässä pisteet ja prosenttijakaumat:

Esittäjä Tuomaripisteet Tuomari% Yleisö% Yhteensä%
Krista Siegfrids 38 7,3% 19,3% 26,6%
Mikael Saari 38 7,3% 9,2% 16,5%
Diandra 32 6,2% 7,9% 14,1%
Great Wide North 38 7,3% 6,0% 13,3%
Arion 35 6,7% 3,5% 10,2%
Elina Orkoneva 30 5,8% 2,6% 8,4%
Lucy Was Driving 25 4,8% 0,8% 5,6%
Last Panda 24 4,6% 0,7% 5,3%

Sekä yleisöäänien että tuomaripisteiden painoarvo lopputuloksesta on puolet, joten molempien prosenttimäärät on taulukon tuloksissa puolitettu. Krista sai siis yleisöäänistä kaiken kaikkiaan 38,6 %, toiseksi tullut Mikael Saari keräsi 18,4 % ja kolmanneksi tullut Diandra 15,8 %.

Asiasanat: UMK13

Kommentointi

Kommentit (47)

Toistan vielä:

Neljä ding-dongia peräkkäin on liikaa.

C-osa on erittäin tylsä. Muuttakaa se.

>ProMan 06.03.2013, 17:33

Ruotsin euroviisukarsinnoissa kerrotaan joka ilta, kuinka paljon ääniä annettiin. Hienoa SVT! Miten YLE voi olla kertomatta vuodesta toiseen tämän UMK yleisön äänien määrää?

>anneli 24.02.2013, 23:21

Tuo Mikaelin nuotin vierestä laulaminen on kyllä taysin keksittyä. Osoittaa pelkästään, että kyseisellä henkilöllä ei ole minkäänlaista musiikkikorvaa arvioimaan oikeastaan yhtään mitään.

>Anonyymi 17.02.2013, 20:28

No niin. Eli tuomareiden äänivalta ei muuttanut puhelinäänestyksen eriävää tulosta mihinkään suuntaan. Ottakaa ensivuodesta opiksi, että kansalle on annettava 100prosenttinen päätösvalta. Sama pätee itse euroviisuihin. Se että itä-eurooppa äänestää toisiaan, johtuu ummikoiden runsaasta määrästä. Kun puhuu vain omaa äidinkieltään, kaikki vieraskieliset kappaleet ovat outoja. Siksi suoskki valitaan musiikkityylin mukaan ja siellä päin monella maalla on samantyylisiä kappaleita.

>Totuuden torvi 17.02.2013, 07:03

Onneksi on Ruotsin kansalliset euroviisut jäljellä, niitä ei ole poistettu ja otettu tilalle jotain UMK:n tapaista.
En toki vastusta, että myös nuoria ja uraansa aloittelevia artisteja on kisassa mukana, mutta ei pelkästään euroviisukisaa heille. Kuka voi muutamassa kuukaudessa kasvaa ja kehittyä ammattilaiseksi? Tuomarit sanoivat melkein kaikista osallistujista finaalissa, että olet parantanut esitystäsi 100%. Onneksi en katsonut niitä alkulähetyksiä, olivat varmaan melko heikkoja.

Kuinkahan suosittu tämä ohjelma oli? Ja paljonko ääniä annettiin?

>anneli 16.02.2013, 18:19

Usein ei voita suomen ruotsalainen mutta ihme ja kumma viime vuonnakin voitti suomen ruotsalainen. Itse en tykkää kristasta mutta kaikilla on oma mielipiteensä

>Viisas 16.02.2013, 09:57

Tuomariäänet oli ihan turhia, koska lopullinen järjestys on täysin sama kuin pelkkien yleisöäänten jakauma.

>Anonyymi 16.02.2013, 09:19

Osaatko lukea: "Sekä yleisöäänien että tuomaripisteiden painoarvo lopputuloksesta on puolet, joten molempien prosenttimäärät on taulukon tuloksissa puolitettu. Krista sai siis yleisöäänistä kaiken kaikkiaan 38,6 %, toiseksi tullut Mikael Saari keräsi 18,4 % ja kolmanneksi tullut Diandra 15,8 %.". Jos kysyt miksi, niin kokonaisäänimäärää ei voi olla 200.

Äänestin Mikaelia, mutta ihan hyvä että Krista voitti. Tsemppiä Kristalle eteenpäin!

>Anonyymi 15.02.2013, 20:20

Olkoon ammattilaisia. Ei tarkoita sitä että olisivat aina antaneet kaikkensa kisaa varten. Valitettavasti useasti on vaikuttanut päin vastoin. Ikään kuin "pakotettu" mukaan.

>Anonyymi 15.02.2013, 19:55

Tässä muutama ammattilainen, joka on kisannut Suomen euroviisujen karsinnoissa: Kirka, Kwan, Johanna Kurkela, Nightwish, Anneli Saaristo, Johanna Iivanainen, Katri-Helena, Marion, Maarit, Vesa-Matti Loiri, Lordi, Vicky Rosti, Signmark ja Osmo Ikonen, Pepe Willberg, Remu, Markku Aro jne jne. Näillä esiintyjillä on kokemusta ja ammattitaitoa. Haluatko lisää nimiä?

Mielestäni UMK on ok kisa Yle:lle, mutta en lähettäisi voittajaa euroviisuedustajaksi.

>eller 15.02.2013, 16:11

Mitkä ihmeen ammattilaiset on kilpailleet? Tapani Kansa vai? Lopeta nyt hyvä veli tai sisko.

>gt 15.02.2013, 14:52

"Mikael Saaren ja Diandran kappaleet ovat molemmat sellaisia, että vaativat useamman kuuntelukerran avautuakseen kunnolla."

Totta, mutta kuka niitä jaksaisi kertaa enempää kuunnella? En jaksa voittajakappalettakaan, sillä kyseessä on perinteinen Euroopan surkein biisi -kisa, mutta mitä genreen tulee, tämä kappale koreografioineen oli ainut mahdollinen viisuedustaja tuosta joukosta. Tanssijoiden asutkin kuin suoraan homo- ja transväen vinyylimarketista. Kaikella kunnioituksella - heidänhän nämä kisat ovat.

Kukaan tavis ei intohimojaan nostata mokoman takia. Toivottavasti ette luule, että minulla on mitään näitä ihmisiä vastaan - pois se minusta. Minua vain ei tämä genre puhuttele niin paljoa, että viitsisin haaskata iltani karsintoihin ja esikatseluihin. Riittänee, kun kidutan itseäni loppukilpailulla. Niin tein aikoinaan Lordin voittaessa ja vot: silloin arvasin voittajan ennalta. Oli muuten typerää yrittää takoa samaa rautaa monta vuotta peräkkäin ja lähettää hevi-hölmöjä kisaan. Olikohan se tyhmän kansan väärinäänestämisen syy vai oliko silloin tuomarit, en muista.

>Lehmät lentää 15.02.2013, 14:15

Miksi ylipainoisen Diandran tai isoleukaisen Mikaelin olisi pitänyt voittaa aneemisilla esityksillään? Kumpikaan ei edes laulanut kovin hyvin. Käy korvaan, kun lauletaan nuotin vierestä, vaikkakin kuinka energisesti hypellen samalla tai silmät kiinni pateettisesti ponnistaen.

Paras voitti, tai ainakin se, josta yleisö eniten piti. En muuten ymmärrä, kuka pahvi näitä äänestää kun se on maksullista. Beesasin ilmaiseksi ja arvasin voittajan etukäteen, tai ainakin toivoin sitä.

Olkoonkin kuinka hirveää Euroviisulaatua, korkealaatuisin ja taitavin voitti. Ettekä voi väittää vastaan tuolla äänisaaliilla. Demokratia on puhunut.

>Anonyymi 15.02.2013, 14:06

Itse olet säälittävä. Missä perustelusi hirveän huutobiisin Great Wide North puolesta, jonka nimeä edes bändi itse ei osannut lausua. Koko ajan Great White North. Yksitoikkoinen ja tylsä biisi, huonoa englantia ja viisi ruutupaitajunttia lavalla. Tällä ei homogenrekisaa voitettaisi ikinä, paitsi jos esitys muokattaisiin Monty Pythonin ratsupoliisi- ja tukkijätkäkuoron tyyliseksi.

>Anonyymi 15.02.2013, 14:02

"...en päästäisi lastani moisiin karkeloihin..."
Kylläpä ''eller'' on hyvin perehtynyt Krista Siegfrids'in tekemisiin ja show-alaan. Nainen on v. 1985 syntynyt, itsenäinen ihminen. Ja vielä hiton hyvän, erinomaisen euroviisu-biisin esittäjä. Upea show.
Ent. itä-Euroopan maat antavat twelwe points each.

>Anonyymi 15.02.2013, 13:57

Paras voitti. Ainut valmis ja Euroviisutyylinen ehdokas. Krista osasi sekä laulaa että liikkua, toisin kuin kukaan muu koko esiintyjälaumasta. Siellä moni ei osannut edes laulaa, vaikka voi siihen pelkästään keskittyä.

Ei sillä että koko genrestä tykkäisin, sehän on kamala, mutta korkealaatuisin ja sopivin voitti. Moottorisahamiehet ja hevijuntit voivat olla mitä mieltä haluavat, jos osaavat perustella.

>Anonyymi 15.02.2013, 13:54

lisäksi suomenruotsalaisten kommentit olivat, että he äänestivät vaikka kuinka usein. Ketä tämä kisa muuten kiinnosti, vain siksi, että kuka lähtee edustamaan Suomea. Kokemattomia kaikki, vaihdetaan vanha systeemi,jossa ammattilaiset kilpailevat. Pettymys voi olla vaikea niellä nuorelle, jota hehkutetaan täällä ja sitten käykin kuten usein on käynyt. Ammattilaiset kestää paineet ja pettymyksen paremmin. En päästäisi lastani moisiin karkeloihin!

>eller 15.02.2013, 13:33

Asiantujijoiden mielipiteet ohjasivat äänestämään Kristaa. Sanottiin, että tällä voittaa koko kisan Malmössa..
Niinsanotut asiantuntijat pitää poistaa kilpailusta ohjailemasta äänestystulosta. Mallia voisi ottaa vastaavasta kilpailusta Ruotsista, Melodifestivalenista.

>Suomidemokraatti 15.02.2013, 13:31

Ainoa jolla olisi ollut edes pieniä mahdollisuuksia itse kisoissa oli Great Wide North. Eihän tällä voittokappaleella ole mitään asiaa loppukilpailuun. Säälittävää.
tm

>Anonyymi 15.02.2013, 13:11

Tuloksia tulkittaessa voi vetää saman johtopäätöksen, minkä näkee joka vuosi Melodifestivaleillakin: tuomariäänet sumputtuvat laskumetodissa suhteettoman paljon jolloin ainoa asia jolla oikeastaan on merkitystä on yleisöäänet. Tietysti tuomari/jury -menetelmällä saadaan ohjelmaan täytettä ja näennäistä draamaa, mutta kansa ratkaisee.

>Anonyymi 15.02.2013, 13:07

YLE: yksi kyaymys: kuinka monta ääntä yhteensä tuli? Viime vuonna en saanut kysymykseen vastausta, antakaa se nyt, niin loppuu urputus.

>eller 15.02.2013, 12:59

Miksi? Perustele! Kenen mielestä liikaa? Voitto tuli, eli ei voi olla liikaa.

>Toinen ammattilainen 15.02.2013, 12:24

Saattaa kuulosta Euroviisumaiselta mutta se on lopulta vain Katy Perry kopio mutta ilman särmää. Ei pärjää Euroopassa. Pankaa nyt vaikka promovideolle morsiusneidoille pesäpallomailat matkaan :)

>Anomuumi 15.02.2013, 12:17

Mikael Saaren ja Diandran kappaleet ovat molemmat sellaisia, että vaativat useamman kuuntelukerran avautuakseen kunnolla - Diandran biisi on suorastaan tylsä ensimmäisen muutaman kuuntelun aikana, pelkkä hieno lauluääni ei riitä. Kristan biisi taas vetää heti rempseydellään mukaan. Muistakaa, että suurimmalle osalle Euroviisujen katsojista Euroviisut ovat juuri se ensimmäinen (ja viimeinen?) kerta, kun nuo biisit kuullaan. Ei ole aikaa kasvaa tykkäämään biisistä, sen täytyy napsahtaa heti, jotta ääniä tulee. Tähän Kristan biisi on omassa genressään loistava. Toki on olemassa myös hitaampitempoisia biisejä, joihin ihastuu heti ensi kuulemalla (tällaisia on myös Euroviisuissa ollut muista maista), mutta ainakaan omalla kohdallani Mikael Saari ja Diandra eivät onnistuneet tässä.

>Anonyymi 15.02.2013, 11:12

Jokapuolella (media, sosiaalinen media) huomasi kyllä ennnen finaalia, että suomenruotsalaisilla oli yhteinen agenda ja se oli äänestää Krista voittajaksi. Siihen vielä päälle juuri ennen kisoja solmittu levytyssopimus ja levy-yhtiön äänet. Jännä, että kaikissa muissa kyselyissä ja gallupeissa kansan voittajasuosikki oli joko Mikael Saari, Arion tai Diandra.

Miksei voi julkistaa äänien määriä? Prosenteilla mennään, ihan yhtä luotettavaa kuin Big Brother -äänestykset :D

>Dingeli dongeli dong 15.02.2013, 10:30

Herääkin ainoastaan kysymys, miksi prosenttiosuuksien julkistaminen tuli vasta nyt!!!!
Onko tilaston laskeminen niin vaikeaa, että se vie lähes viikon??

Olisi vältetty turha spekulointi ja epäily asioiden junailusta taustalla.
Kansa on äänestänyt ja toivotan Onnea ja Menestystä Kristalle!!

>Anonyymi 15.02.2013, 09:50

Hei!

Taulukossa mainitut prosentit on puolitettu, koska sekä tuomareiden että yleisön äänet olivat painoarvoltaan puolet kokonaispistemäärästä. Taulukkoon merkitty Kristan osuus 19,3 % on siis puolet Kristan kokonaispotista, joka oli siis kaiken kaikkiaan 38,6 % - eli lähes 40 prosenttia.

>ElisaJ_YleX 15.02.2013, 09:31

Selvennykseksi, Krista sai siis yleisöäänistä 40%, mutta kun se suhteutetaan kokonaisäänimäärään, eli otetaan huomioon myös tuomareiden äänet, Kristan saamat yleisöäänet ovat 19,3% kokonaisäänimäärästä (19,3/50 = lähes 40%).

>Anonyymi 15.02.2013, 03:56

On kyllä omituinen tapa käyttää väärin prosentteja tässä jutussa. Toivottavasti jatkossa tällaista ei päästetä julkaisuun asti. Jos sarakkeissa lukisi 'prosenttia äänten painoarvosta' se olisi ehkä oikein, mutta kovin sekavaa. Hei ei ei ketään lukijaa kiinnosta prosentit äänten painoarvosta vaan montako prosenttia kukakin sai tuomari- tai yleisöäänistä!

>Himppu 14.02.2013, 22:38

Anteeksi mutta taulukon mukaan Krista sai yleisöäänistä 19,3%, ei 40%

>Anonyymi 14.02.2013, 22:25

Vielä lisäys:

C-osa on täysin mitäänsanomaton. Keksikää äkkiä siihen jotain muuta!

>Musiikkimies 14.02.2013, 22:10

Ammattimuusikkona haluan antaa vain yhden neuvon:

- 4 ding-dongia perätysten on aivan liikaa!

>Musiikkimies 14.02.2013, 21:44

Varmuudella en tietenkään pysty sanomaan, mistä Kristan "kansansuosio" johtuu. Olisi kyllä mielenkiintoista saada nähdä absoluuttiset ääniluvut ja päätellä sitten siitä. Edelleenkin uskon, että puhumme korkeintaan kymmenistätuhansista puhelinäänistä (ts. lähinnä fanit äänestävät). Tottakai Krista olisi voinut pärjätä muutenkin hyvin, mutta en jaksa uskoa tämän renkutuksen pystyneen voittaa ilman määrätietoista verkostoitumista ja äänestäjien rekrytointia - kyllä meidän sukulaistädit sekä mommo ja moffakin tietävät velvollisuutensa Svenskfinlandia kohtaan.

>Henrik 14.02.2013, 21:31

En ymmärrä mitä järkeä valittaa ja mollata Kristaa tyhmillä kommenteilla koko ajan! Kanska on päätöksensä tehnyt, ja Krista oli äänestyksen mukaan paras. Jos ette pidä biisistä tai Kristasta niin pitäkää se ihan vaan omana tietonanne. Tässä vaiheessa ei ole mitään järkeä haukkua biisiä enää, vaan pikemminkin KANNUSTAA omaa maata Euroviisuissa.

>Nyt menee hermot 14.02.2013, 21:16

Emmä ihan tätä teoriaa osta, Great wide north oli käsittääkseni myös kaksikielinen ryhmä eikä "me" heidän taakse "liittouduttu". Mä annoin mun 7 vuotiaan valita ketä äänestimme, ja en ollut kovinkaan yllättynyt kun Krista pääsi hänen suosioon räväkkyydellään. Ja mun tytär eu tiedä tuon taivaallista ankdammenista tahi Kristan äidinkielestä.

>Ruotsinkielinen 14.02.2013, 20:57

Täyttä huuhaata. Tuomareiden työskentely osoitti kenet Yle oli valinnut jo voittajaksi. Voittajakappalehan ei saanut aiemmin hyviä pisteitä tuomareilta ja yht´äkkiä sai tuomareilta kymppejä. Mikään kappaleessa ei ollut kuitenkaan muuttunut. En ikinä usko, että Krista sai 40% yleisöäänistä.

>Anonyymi 14.02.2013, 20:08

Montakohan prosenttia Kristan äänistä tuli levy-yhtiön kännyköistä?

>Anonyymi 14.02.2013, 19:55

Hyvä YleX Ja Krista! terveisiä myös Annelle ja Ilelle Mahtista!

>Riina 14.02.2013, 19:45

Mahtavaa Krista, niin onnelline team Ding Dongin puolesta

>Anonyymi 14.02.2013, 19:34

Aivan mahtavaa, niin onnellinen Kristan puolesta!!

>Tiia 14.02.2013, 19:27

kateelliset kyykkyyn. GOGOGO Krista

>Anonyymi 14.02.2013, 19:26

Parempi kappale tämä on kuin se viime vuotinen. Tuskin voitetaan, mutta huonompikin olisi voinut olla.

>Anonyymi 14.02.2013, 19:22

Tässä on mielestäni kyseessä yksinkertaisesti suomenruotsalaisten "liittoutuminen" omaan kieliryhmään kuuluvan artistin taakse. Luultavasti puhelinäänimäärät ovat kaiken kaikkiaan niin mitättömän pieniä, että pienikin Österbottenissa leimahtanut kansanliikehdintä näkyy selvästi lopputuloksissa.

(Kommenttini on objektiivinen toteamus. Kuulun itsekin maamme ruotsinkielisiin. Toivon ja pyydän, ettei keskustelu lähde tämän kommentin takia asiattomaksi)

>Henrik 14.02.2013, 19:13

Eikun nenä pystyssä Eurooppaa valloittamaan. Sitä on vaan vaikea roskalla valloittaa. En usko, että Eurooppa on niin tyhmä, että menisi niin halpaan, että vaivautuisi tällaista edes kuuntelemaan.

>Anonyymi 14.02.2013, 18:59

Ei suomalaisia mikään ihmeellisyys vaivaa. Äänestettiin vaan sitä laulajaa mistä eniten tykättiin. Samalla perusteellahan ne äänestykset viisuissakin menee joten hyvä homma että Krista on valittu edustajaksemme.
Suomen Pat Benatar käy heittämässä pikku popit ja palaa sitteen taas rokin pariin tänne kotimaahan.

>kuuntelija 14.02.2013, 17:59

ei ne ymmärrä hyvän musiikin päälle.

>JJ 14.02.2013, 17:37

Krista sai siis enemmän ääniä kuin Mikael ja Diandra yhteensä. Huh, mikä suomalaisia vaivaa? Mikaelin tai Didin ois pitänyt voittaa. :(