Hyppää pääsisältöön

Tutkija: Facebookista eroaminen on tehty hankalaksi - palvelu vetoaa tunteisiin

YleX Etusivussa vieraili Tero Karppi, Facebookista eroamisesta väitöstutkimuksen tehnyt tohtori. Tekeekö käyttäjä sosiaalisen itsemurhan pyristellessään eroon Facebookista?

Facebook sydänsuru // Kuva: YleX / JP Panttila

Facebookista eroaminen on hankalaa - jos ei teknisesti, niin ainakin sosiaalisesti. Eroaminen saattaa ajatuksena tuntua houkuttelevalta, mutta samalla iskee pelko siitä, että ero olisi sosiaalinen itsemurha. Aiheesta väitöstutkimuksen tehnyt tohtori Tero Karppi kertoo Ylex Etusivun haastattelussa Facebookin koukuttavuudesta ja siitä, miksi palvelusta eroaminen on niin hankalaa.

Facebookista pystyy toki eroamaan, mutta Karppi kertoo, ettei eroaminen ole aivan helppoa. Poistoa pitää anoa, ja ensin kyseiseen anomukseen tarvittava kaavake on löydettävä jostakin Facebookin loppumattomien valikoiden takaa. Toinen vaihtoehto on oman käyttäjätilin deaktivointi.

- Deaktivoiminen löytyy helposti valikosta, mutta se ei ole pysyvä vaihtoehto. Palveluun pääsee takaisin kirjautumalla, ja kaikki sisältö on tallessa, Karppi sanoo.

Käyttäjät ovat Facebookille kaikki kaikessa, sillä koko palvelun toiminta perustuu käyttäjiin: käyttäjät tuottavat palvelun sisällön ja kutsuvat lisää uusia ihmisiä palvelun jäseniksi. Käyttäjät ovat Facebookille tärkeitä myös markkinointimielessä. Palvelu antaa käyttäjien luovuttamat tiedot markkinointitarkoituksiin ja myy tietoja myös kolmansille osapuolille.

Ystävät jäävät kaipaamaan - vai jäävätkö?

Kun käyttäjä haluaa deaktivoida tilinsä, Facebook vetoaa viimeisenä oljenkortenaan poistumista suunnittelevan käyttäjänsä tunteisiin.

- Facebook käyttää hyväkseen meidän sosiaalisia suhteitamme. Jos haluat deaktivoida tilisi, näet yhtäkkiä ystävien kuvia, joiden yläpuolella lukee "nämä ystävät kaipaavat sinua", Karppi sanoo.

Tietenkään palvelun mukaan kaipaamaan jäävät ystävät eivät tiedä jäävänsä kaipaamaan yhtään ketään. Karpin mukaan varsin todennäköistä on, ettei kukaan peruskäyttäjän kaveri välttämättä edes huomaa käyttäjän kaikonneen palvelusta.

- Facebook käyttää hyväkseen meidän jakamaamme sisältöä ja meidän kuviamme, joihin annoimme käyttöoikeudet palveluun rekisteröityessämme, Karppi sanoo.

Karppi kertoo ottaneensa Facebookin väitöstutkimuksensa keskeiseksi esimerkiksi, sillä se on kaikista nokkelin pitämään käyttäjänsä nalkissa. Muista sosiaalisen median palveluista pystyy eroamaan huomattavasti helpommin. Moni ei uskalla erkaantua palvelusta siinä pelossa, että jää tyystin unholaan - suurimpaan osaan tapahtumista kun kutsutaan nykyisin pelkästään Facebookin välityksellä.

- Timeline-uudistuksen myötä Spotifyn ja Netflixin pystyi kytkemään Facebookiin, ja palvelu tuottaa jatkuvan uutisvirran. Sitä kautta kuulee ekana uudesta musiikista ja uutisista. Facebook pyrkii olemaan ensisijainen media. Erottuasi et tiedä, mitä ystäväsi jakavat netissä. Ystävien jakamaa sisältöä jää kaipaamaan, eikä saa tietoa siitä, mitä ystävät puuhailevat, Karppi sanoo.

Tero Karpin Disconnect.Me. Facebook and User Engagement -väitöstutkimus on tehty Turun Yliopistoon.

Kuuntele koko haastattelu alta, noin kohdasta 01:11 alkaen.

Lähteet: YleX Etusivu