Hyppää pääsisältöön

Tämäkin voi pian olla rikos – älä kehu suosikkioluttasi ravintolan Facebook-sivulla

Vuodenvaihteesta alkaen ravintoloiden pitäisi poistaa Facebook-sivuiltaan kommentit, joissa kehutaan tarjolla olevaa olutvalikoimaa.

Oluttuoppi // Kuva: Yle / Eila Haikarainen

Vuodenvaihteessa voimaan astuva lakimuutos alkoholimainontaan tuo monien muiden rajoitusten lisäksi tiukennuksia siihen, kuinka ravintolayrittäjä tai muu alkoholialan kaupallinen toimija voi kertoa tuotteistaan sosiaalisessa mediassa tai verkkosivuillaan. Yle Uutiset kertoo, että sosiaalista mediaa ei ole aiemmin huomioitu alkoholilainsäädännön asetuksissa.

Lakitekstin mukaan mietojen alkoholijuomien mainonta on kiellettyä, jos "kaupallinen toteuttaja käyttää hallitsemassaan tietoverkon palvelussa kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä tai saattaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sanallista tai kuvallista sisältöä."

Lupa- ja valvontavirasto Valviran mukaan tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että alkoholialan kaupallinen toimija on esimerkiksi velvollinen poistamaan Facebook-sivustoltaan kommentit, joissa kommentoidaan myönteiseen sävyyn tarjolla olevaa olutvalikoimaa.

- Ravintola tai muu kaupallinen toimija ei saa hyödyntää kuluttajien tuottamaa sisältöä alkoholimainonnassaan, tiivistää Lupa- ja valvontavirasto Valviran lakimies Kristiina Meriläinen.

Samalla panimoiden ja ravintoloiden oikeus mainostaa tuotteitaan Facebookissa tai edes ravintolayrittäjän Facebook-profiilissa saatetaan joutua lopettamaan.

Lakimuutos estää ensi vuoden alusta esimerkiksi myös kaiken julkisella paikalla tapahtuvan alkoholimainonnan.

Lue myös:

Väitös: Baaribilettäminen saattanut vähentyä sosiaalisen median takia

Alkoholisti-Heikki tähdittää ruotsalaista lastenkirjaa

Lähteet: Yle Uutiset