Hyppää pääsisältöön

Takaisin 60-luvulle? Psykiatri ehdottaa paluuta tyttö- ja poikakouluihin

Erikoislääkäri on huolissaan naisten ja miesten koulutuseroista. Ne vaikuttavat hänen mielestään jopa perheiden perustamiseen.

Opiskelijoita Helsingin yliopiston kirjastossa. // Kuva: Yle

Lasten- ja nuortenpsykiatrian erikoislääkäri Seppo Mäkinen on huolissaan tyttöjen ja poikien koulutuseroista. Suomalaisnaiset kouluttautuvat yhä useammin miehiä korkeammalle. Mäkinen muistuttaa, että koulutuserot heijastuvat yhteiskunnassa esimerkiksi perheiden perustamiseen, jos koulutetut naiset eivät löydä itselleen puolisoa.

Mäkisen mukaan yksi syy naisten ja miesten koulutuspolkujen eroavaisuuteen löytyy peruskoulusta. Teini-ikäisten poikien kehitys on kaksi vuotta tyttöjä jäljessä. Mäkisen mukaan nykyinen koulujärjestelmä tukee tyttöjen kehitystä, eikä pysty vastaamaan poikien oppimistapaan ja opiskelukykyyn.

Ratkaisuvaihtoehdoksi Mäkinen heittää ehdotuksen kouluista, jossa – yksilöt huomioiden – mentäisiin eri sukupuolten kehityksen ehdoilla.

– Pitäisikö ottaa käyttöön poika- ja tyttökoulut?

"Tytöt saavat olla hikareita, poikien pitää olla raggareita"

Helsingissä Alppilan lukiota käyvät pojat muistavat, että pojat ja tytöt kulkevat eri tahtia teini-iässä.

– Onhan sellaisen 15-vuotiaan pojankoltiaisen vähän vaikea istua kahdeksan tuntia päivässä paikallaan, sanoo Mikko Kivenne.

Kaveri Mikko Kyllönen on samaa mieltä. Hän tietää, että ahkeria koulunkävijöitä ja toisaalta koulupudokkaita on niin poikien kuin tyttöjen joukossa. Ryhmäpaine voi kuitenkin vaikuttaa käyttäytymiseen.

– Ehkä tyttöjen helpompi olla kouluintoilija, niin sanottu hikari, ja poikien pitäisi olla vähän enemmän raggareita, Kyllönen kuvailee.

Erityisopettaja Kirsi Ihalaisen mukaan tytöt käyttävät poikia paremmin hyväkseen muita yhteiskunnan palveluita, kuten nuorisotoimintaa ja muita harrastuksia.

– Poikia pitäisi ohjata löytämään harrastuksia ja kannustaa pysymään niiden parissa nykyistä paremmin, mikä tukisi heidän kasvamistaan ja tekemistään.

"Vaikeuttaisi kehitystä"

Ehdotus tyttö- ja poikakouluista ei saa suurta suosiota Opetushallituksessa. Pääjohtaja Aulis Pitkälä sanoo ymmärtävänsä huolen ja ajatukset ehdotuksen takana, muttei näe poika- ja tyttökouluja kuitenkaan ratkaisuksi nyky-Suomessa. Vanhaan malliin eivät palaisi myöskään opettaja Ihalainen eikä lukiopojat.

– Eihän peruskoulussa opiskella pelkästään kouluaineita, vaan siellä kehitetään myös sosiaalisia taitoja. Jos peruskoulu erotettaisiin poika- ja tyttökouluihin, se vaikeuttaisi sosiaalista kehitystä, joka taas on tärkeää jatko-opintojen ja muun elämän kannalta, Mikko Kivenne sanoo.

Lue myös:Naiset opiskelevat miehiä pidemmälle – syynä peruskoulu?