Hyppää pääsisältöön

Suomen pelimaajoukkueen pelaaja: Vaikuttaa siltä, että Starcraft-vastustajani piilottelevat pelaamistaan

Pelaamisen maailmanmestaruuksia ratkotaan aivan pian. Suomen maajoukkuen Starcraft-kilpailija kertoo, että vastustajien pelivideoita ei löydy netistä, mikä vaikeuttaa valmistautumista.

Pekka Aaltonen ja Niina Kahela kävivät Maailman toiseksi parhaan radioshow'n haastattelussa. // Kuva: YleX

Suomesta on lähdössä 12-henkinen maajoukkue kohti pelaamisen maailmanmestaruuskisoja marraskuun alussa. Videopelaamisen MM-kisat ovat virallisessa kielessä elektronista urheilua ja nyt järjestettävää tapahtuma on ikää kuin olympialaiset, koska ne järjestää Kansainvälinen elektronisen urheilun liitto.

Niina Kahela pelaa Romanian pääkaupungissa järjestettävissä kisoissa Starcraft 2 -peliä. Siinä täytyy reaaliajassa päihittää vihollisen armeija strategisesti nerokkailla siirroilla. Kahela vakuuttaa, että strategiapeli voi olla yleisölaji.

- Jotkut pelit ovat todella ytimekkäitä. Ne kestävät yleensä 15-20 minuuttia, joskus jopa tunnin. Pelin selostajat ovat hyviä ja sitä on mielenkiintoista katsoa. Lisäksi jokaisella pelaajalla on oma tyyli ja selostajat kommentoivat sitä hienosti.

Elektronisesta urheilusta käytetään lyhyemmin nimeä E-Sports ja se on esimerkiksi länsinaapuri Ruotsissa suosittua viihdettä, jota näytetään valtakunnallisesti televisiossa. Naapurimaan lisäksi Etelä-Korea on E-Sportsin mitalimaa.

- He pelaavat 12 tuntiakin kerrallaan. Se on työtä, mutta sen lisäksi he rakastavat sitä. Pelkkä pelaaminen ei kuitenkaan vie pitkälle, se ei olisi pitkällä tähtäimellä kestävä ratkaisu. Korealaisilla pro-pelaajilla on kuntoiluohjelma siinä sivussa ja jotain muuta aktiviteettiä, mitä ne tekevät yhdessä.

Suomen Starcraft-pelaaja sanoo, että valmistautumiseen kuuluu vastustajan pelitavan tutkiminen esimerkiksi netistä löytyvien pelivideoiden pohjalta. Tuleviin kisoihin niitä ei ole pahemmin löytynyt.

- Olen pelannut paljon, mutta strategioiden miettiminen on ollut hankalaa, koska vastustajat ovat ovat piilotelleet pelaamistaan. Kukaan ei tunnu streamaavan pelejään, eikä keneltäkään löydy uusintoja, joista näkisi, miten he ovat pelanneet.

Tietokone- tai videopelin MM-kisoista puhutaan virallisesti Elektronisen urheilun MM-kisoina. Mestaruudet ratkotaan edellä mainitun Starcraftin lisäksi Tekken-, League of Legends-, ja A.V.A.-peleissä. Suomen elektronisen urheilun liiton Pekka Aaltonen ei osaa suoraan sanoa, miksi massojen tuntemat suurimmat hitit puuttuvat. Valitut pelit vain jostain syystä sopivat parhaiten kilpailuun.

- Pelin pitää olla yleisölle helppo katsottava. En osaa sanoa, miksi juuri nämä ovat valikoituneet. Kyllähän NHL- ja Fifa-pelejäkin käytetään maailmalla kilpailuissa ja siellä on isot palkintorahat voittajille, Aaltonen sanoo.

Kuuntele koko haastattelu kohdasta 01:01:55,

Lähteet: Maailman toiseksi paras radioshow