Hyppää pääsisältöön

Rommipullo yllyttää seksiin: Pornotähden naama poistetaan etiketistä

Idea pornotähti Ron Jeremyn nimikkorommiin on suomalaislähtöinen. Nyt Valvira on vaatinut brändin luonutta yritystä poistamaan Jeremyn naaman etiketistä, koska kuluttajat assosioivat rommin seksiin.

Ron Jeremy YleX Aamun vieraana // Kuva: Hanne Kautto / YleX

Alkoholimainontakeskustelu käy kuumana Suomessa. Sosiaalisessa mediassa on väitetty jopa, että Etelä-Suomen aluehallintovirasto Tämäkin voi pian olla rikos – älä kehu suosikkioluttasi ravintolan Facebook-sivulla, mutta tämän väitteen viranomaiset ovat jo kumonneet.

Alkoholimainonnan lait kuitenkin kurmoottavat alkoholibrändejä ja yrityksiä: Ron Jeremy -nimikkorommin takaa löytyvä suomalainen One Eyed Spirits on saanut Valviralta vaatimuksen poistaa aikuisviihdetähden kasvot etiketistä, koska se saattaa antaa viitteitä seksistä.

Yrityksen toimitusjohtaja Olli Hietalahti kertoo YleX:lle, että One Eyed Spirits teki etiketistä uuden version Suomen markkinoille.

- Teimme etiketistä Suomea varten version, jossa Jeremyn kasvot pikselöitiin tunnistamattomiksi. Tämä ei kuitenkaan riittänyt ja tulevassa erässä kasvot on poistettu etiketistä kokonaan. Jatkossa Suomessa myytävän pullon etikettiä koristaa juoman voittamia palkintoja symboloivat mitalit, Hietalahti selventää.

Kuva muokattu: Tältä Ron De Jeremy -pullo näytti ennen, vieressä naama pikselöitynä. Tulevaisuudessa naama poistetaan etiketistä // Kuva: One Eyed Spirits/Muokkaus: YleX

Hietalahden mukaan Jeremyn nimikkorommia myydään jo yli kahdessakymmenessä maassa, mutta ainoastaan Suomessa juoma on joutunut viranomaisten käsiin.

- Onhan se vähän erikoista, että juoman kotimaa on ainoa paikka, jossa sitä ei saa myydä sellaisenaan, Hietalahti sanoo.

Valviran mukaan aikuisviihdetaiteilijan kasvoilla koristettu pullo luo mielikuvan siitä, että rommin nauttiminen lisää seksuaalista menestystä. Hietalahti kertoo, että Valvira perusteli päätöstään sillä, että seksiä ja alkoholia ei saa missään nimessä liittää toisiinsa.

- Ajatellaan vaikka Motörhead-bändiä, jonka nimellä myydään Suomessakin olutta ja punaviiniä. Nehän ovat mietoja alkoholijuomia. Maailmalla kaupataan myös vodkaa kyseisen bändin nimellä, jota ei kuitenkaan voida myydä Suomessa: jos Motörhead tulee Suomeen keikalle, niin katukuvaan ilmestyvät keikkajulisteet, joissa on bändin logo, luetaan yhtäkkiä kyseisen vodkan mainoksiksi, Hietalahti selventää.

One eyed spiritsin ideana on yhdistää laadukkaita alkoholijuomia pop-kulttuurin ilmiöihin. Hietalahti ei kuitenkaan halua ryhtyä arvioimaan, miten hittirommin brändin kehittäneelle yritykselle käy jatkossa.

- Meillä on muutamia ideoita valmiina uusia tuotteita varten, mutta nyt keskitymme täysillä Ron Jeremy -rommin myymiseen ympäri maailmaa.

Asiasta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Radio City.

Lue myös:

Viskifirma suomalaisten nettikäyttäjien estämisestä: Onpa outoa, selvitämme asiaa

Aluehallintovirasto: Kielsimme viski-sanan vain tapahtuman nimessä

Aluehallintovirasto kielsi viski-sanan käytön − sosiaalinen media kummoksuu päätöstä

Lähteet: One eyed spirits, Radio City, Valvira, AVI