Hyppää pääsisältöön

Rokkikuvaaja kertoo: Kuvauksia haudassa ja rakkaustarinan alku Cadillacissa

Bar Loosessa Helsingissä on parhaillaan käynnissä legendaarisen rock- ja henkilökuvaajan Nauskan laaja valokuvanäyttely. Näyttely koostuu bändi- ja artistikuvista 90-luvulta tähän päivään.

Sipe Santapukki ja Anna Eriksson // Kuva: Nauska

Rokkikuvaaja Nauskan elämään on mahtunut monenlaisia tilanteita eri artistien ja bändien kanssa. Hän on kuvannut erästä orkesteria haudasta käsin, saanut Ville Valon puhkeamaan kukkaan kameran edessä ja ollut osatekijänä Sipe Santapukin ja Anna Erikssonin rakkaustarinan alussa.

- Yleensä mulla on yllättävän vapaat kädet. Usein levy-yhtiöillä tai muusikoilla ei ole visiota, miten kuvataan, mutta yhteistyössä tehdään aina, Nauska kertoo työstään.

Hän ihmettelee sitä, kuinka vähän artisteilla on erikoisvaatimuksia kuvien suhteen.

- Aika harvoin tulee mitään vaatimuksia, että vain tietyltä puolelta saa kuvata tai vastaavaa, mies sanoo.

Nauska on ikuistanut maamme kansainvälisesti menestyneimmän rokkarin Ville Valon useaan kertaan ja huomannut myös artistin muutoksen vuosien varrella.

- Ville oli aluksi hirveän ujoileva kuvissa. Kuvasin hänet ensimmäistä kertaa, kun HIMillä oli eka loppuunmyyty Tavastian keikka. Myöhemmin hänelle on tullut paljon itsevarmuutta ja itsetietoisuuttakin, Nauska kuvailee.

Karismaattisella Valollakin on joskus huonoja päiviä.

- Ville on helvetin hyvä kameran edessä, kun vaan haluaa olla. Aina hän ei halua. Ei Ville kuitenkaan ole ainoa, jolla on joskus sellaisia päiviä, ettei huvita, Nauska sanoo.

Levynkannen merkitys on muuttunut

Bändivalokuvien käyttötarkoitus on muuttunut Nauskan uran aikana. Nykyään kuvia tarvitaan enemmän nettikäyttöön ja sosiaaliseen mediaan.

- Levynkansi oli tärkeämpi silloin, kun aloitin kuvaushommat. Tosin nykyään tehdään paljon vinyylipainoksia. Nykyisin kuvilla on melkein isompi merkitys, kun niitä voidaan käyttää niin monipuolisesti. Se on tosi hauskaa, Nauska iloitsee.

Kamera on vienyt Nauskan vuosien varrella hyvin erikoisiin paikkoihin.

- Otin kerran haudasta käsin kuvan, jossa tyypit katsoivat sinne hautaan. En kerro, mille bändille. Ehkä hautaan ei tulisi muuten mentyä, kuvaaja virnuilee.

Rakkaustarinan alku kuvauksissa

Anna Erikssonin ja Sipe Santapukin yhteiskuva oli Nauskan mukaan hyvin poikkeuksellinen. Se otettiin siihen aikaan, kun Sipe oli tehnyt Seurataan johtajaa -biisin Annalle.

- Haettiin Anna kyytiin Sipen Cadillacilla ja mentiin Sipooseen kuvaamaan. Ohjasin Annaa, ettei se jää liikaa auton sisään. Käskin häntä kurkottamaan autosta kuin koira ja Anna vastasi kysymyksellä, ai minkä rotuinen koira. Se oli ihan mieletöntä. Sanoin, että saat itse päättää, Nauska naureskelee.

Sipe ja Anna eivät olleet vielä kuvauspäivänä pariskunta, mutta kyseinen päivä saattoi olla ratkaiseva tuloillaan olleen rakkaustarinan kannalta. Ainakin Sipellä oli jo tuolloin tunteita Annaa kohtaan ja piti häntä Suomen parhaana naislaulajana.

- Kuvauspäivä saattoi olla rakkaustarinan alku. Ajettiin kuvausten jälkeen venekerhon rantaan ja Anna osti meille kaikille jätskit. Meillä oli tosi kiva päivä, Nauska muistelee.

Katso lisää Nauskan kuvia hänen portfoliostaan!

Lähteet: YleX