Hyppää pääsisältöön

Retrous ja kauneus viehättävät - vinyylilevyt jarruttavat levymyynnin laskua

Vinyylilevyjen rahinaa ja lumoa on vaikea vastustaa. Niistä onkin tulossa yhä nouseva trendi.

Vinyyli // Kuva: JP Panttila

Ylen Kuningaskuluttuja-ohjelma selvitti eilisessa ohjelmassa, miksi vinyylit viehättävät.

- Vinyyleistä innostuin, koska ne ovat minusta olleet aina esineinä hirveän kauniita. Jotenkin semmoinen retrous siinä viehätti. Kuuntelen yhä sähköistä musiikkia, mutta se on ihan erilainen kokemus istua sohvalle kotona ja laittaa LP-levy pyörimään ja pysähtyä hetkeksi kuuntelemaan ja keskittyy itse musiikkiin, intohimoinen musiikinkuuntelija Anna Karhunen kertoo.

Vaikka äänitteiden kokonaismyynti on laskenut, vinyylikauppa on uinut vastavirtaan viimeisten viiden vuoden ajan.

- Vinyylit kattavat varmaan noin 30 prosenttia tänä vuonna meidän myynnistä. Se osuus on noussut koko ajan. Muutamassa vuodessa CD:t ovat tulleet hitusen alaspäin ja vinyylit on siinä tavallaan pysynyt samassa ja kasvattanut sitä prosentuaalista osuutta, Stupido Shopin levykauppias Aleksi Pahkala kertoo.

Mustat kiekot ovat myös palanneet suurten tavaratalojen hyllyihin. Anttiloihin vinyylit palasivat kuusi vuotta sitten.

- Kyllähän tämä formaattina on semmoinen joka kiinnostaa. Sinne saa latauslipukkeen mukaan, osassa on myös fyysinen cd mukana, kannet on näyttäviä ja näyttäähän se aika äijämäiseltä siinä hyllyssä, Anttilan musiikin sisäänostaja Jan Vuorinen hymyilee.

Vaikka vinyylien suosio on kiistatta kasvanut, on niiden osuus äänitteiden kokonaismyynnistä marginaalinen. Suomen Musiikkituottajat ry:n tilastojen mukaan vinyylejä myytiin Suomessa viime vuonna noin 55 000 kappaletta, kun CD-levyjä kaupattiin melkein viisi miljoonaa. Vinyylistä ei välttämättä ole levymyynnin pelastajaksi.

- Kyllä se vähän jarruttaa tuota laskua, että pysyy hiukan paremmin ala niin sanotusti kuosissa, Vuorinen kuitenkin uskoo.

Kuningaskuluttaja on kuukauden ajan katsottavissa Yle Areenassa.

Lähteet: Kuningaskuluttaja