Hyppää pääsisältöön

Putin-juusto äänestettiin vuoden sanaksi – kauppa piti liian rajuna mainokseen

Poliittisen kriisin seurauksena syntynyt sana sai lähes puolet vuoden sana -äänestyksen äänistä.

Vuoden sana 2014 // Kuva: Juha Rissanen / Yle Uutiset

Ylen lukijat ovat valinneet Putin-juuston sanaksi, joka kuvaa parhaiten vuotta 2014. Putin-juusto voitti nettiäänestyksen ylivoimaisesti, sillä sitä piti parhaana 47 prosenttia äänestäneistä.

Putin-juustolla viitataan Venäjän asettamiin tuontikieltoihin, joita se asetti muun muassa suomalaisille tuotteille sen jälkeen, kun EU päätti jäädyttää taloudellista kanssakäymistä maan kanssa. Kiellon seurauksena Suomen kauppoihin muun muassa tuli myyntiin Venäjälle tarkoitettuja juustoja.

Suomen kielen tutkija Lari Kotilainen sanoo Yle Uutisille, että yleisön valitsema vuoden sana herättää hänessä positiivisia ajatuksia.

- Tämä oli minunkin mielestä yksi vuoden keskeisistä ilmiöistä. Putin-juusto on koko kansan sana. Siinä on tietynlaista vitsikkyyttä, vaikka sen taustalla on vakava tilanne. Putin-juustossa ilmenee suomalaisten ironinen katsantokanta, ja useimmiten tällaisissa uudissanoissa on taustalla jonkinlainen vitsikkyys, Kotilainen sanoo Yle Uutisille.

Putin-juusto -sana lähti leviämään sosiaalisessa mediassa sen jälkeen, kun S-ryhmän marketkaupan Antti Oksa kuuli asiakkaan puhuvan Putinin juustosta.

– Kuulin myymälässä erään asiakkaan puhuvan Putinin juustosta, kun Valion pakotetuotteet tulivat myyntiin. Mielestäni se oli hauska anekdootti, jonka halusin tviitata eteenpäin. Se kyllä yllätti, miten nopeasti Putin-juusto lähti vyörymään somessa ja perinteisessä mediassa, Oksa sanoo.

Vaikka sanasta tuli nopeasti ilmiö sosiaalisessa mediassa ja tuttu koko kansalle, S-ryhmä ei ottanut sitä käyttöön mainoksissaan. Oksa sanoo Yle Uutisille, että Putin-juuston taustalla on vakava poliittinen kriisi, eikä sillä olisi sopivaa revitellä, vaikka sana sinänsä onkin humoristinen.

Lue lisää Yle Uutisten jutusta.