Hyppää pääsisältöön

Peleillä ja elokuvilla erittäin merkittävä rooli musiikkiviennissä

Elokuvafestivaali MusiXinen yhteydessä järjestetyssä Focus on Placing Music to Picture -seminaarissa käsiteltiin perjantaina 22. maaliskuuta laajasti musiikin käyttöä elokuvissa ja peleissä.

Internet ja musiikki. // Kuva: iStockphoto

Musiikin rooli audiovisuaalisissa tuotannoissa on noussut yhä näkyvämmäksi viime vuosina niin sisällöllisesti kuin teosten markkinoinnissakin.

Focus on Placing Music to Picture -seminaarissa puhunut Suomen Musiikkikustantajat ry:n toiminnanjohtaja Pekka Sipilä huomauttaa, että Suomesta puuttuu tärkeä ammattikunta, joka parantaisi juuri oikeanlaisen musiikin löytymistä tuotantoihin. Täällä ei nimittäin ole music supervisoreita.

- Se on sellainen alue, mihin Suomeen toivoisin yhtä ammattikuntaa lisää. Meillähän ei ole oikeastaan ollenkaan music supervisoreita, jotka toimivat elokuvantekijöiden ja musiikinkustantajien välissä. Sellaista ammattikuntaa kaivattaisiin, joka olisi systemaattisesti yhteydessä näihin ihmisiin ja etsisi sopivaa musiikkia peleihin ja elokuviin. Tällä hetkellä se tehdään elokuvien tuotantopuolella, Sipilä kommentoi YleX:lle.

Sipilä näkee pelit, elokuvat ja mainokset erittäin tärkeänä väylänä uusien artistien breikkaamisen kannalta.

- Siinä täytyy olla elokuvan tai pelin tuottajalla luja usko siihen uuteen musiikkiin. Voidaan toki käyttää olemassa olevia hittejä, mutta kaikki audiovisuaaliset tuotannot voivat olla myös mahdollisuus uusille artisteille tehdä läpimurto, Sipilä sanoo.

Audiovisuaalisten tuotantojen merkitys on keskeinen myös musiikkiviennissä.

- Sillä on erittäin merkittävä rooli. Musiikin käyttö peleissä elokuvissa ja mainoksissa on sellainen alue, jossa voidaan saada kasvua, kun äänitemyynti on laskussa. Tämä on ehdottomasti tärkeimpiä alueita ja aivan ydinalue myös viennissä. Siihen pitäisi ilman muuta panostaa vielä enemmän, Sipilä painottaa.

Lähteet: YleX