Hyppää pääsisältöön

Omien biisien nettijakelu helppoa ilman levy-yhtiötä – tienaaminen vaikeaa

Oman biisin julkaiseminen netin musiikkipalveluissa ja niillä tienaaminen on kaikkien artistien ja bändien ulottuvilla. Jos levyn tai biisin julkaisu oli aiemmin hidas ja raskas prosessi, nyt sen voi hoitaa periaatteessa hiiren klikkauksella. Maailmanlaajuisesti.

Kuulokkeet // Kuva: Yle

Jos biisit on äänitetty ja valmiina tiedostoina, julkaisu tapahtuu digijakelijan nettisivun kautta. Niitä on listattuna esimerkiksi Spotifyn tai iTunesin sivuilla. Esimerkiksi Hei Scully-hitistä tunnettu Kuningas Pähkinä & Setä Tamu julkaisee tuotantonsa tällä hetkellä ruotsalaisen Record Unionin kautta. Bändi kertoo avoimesti blogissaan, miten omien biisin julkaisu Spotifyyn sujuu.

- Olimme kuulleet Record Unionista positiivisia kommentteja ja uskoimme, että ruotsalaisen firman kanssa toimiminen esimerkiksi tekijänoikeusasioissa on helpompaa kuin jenkkiläisen jakelijan kanssa, Setä Tamu sanoo.

Back catalogia eli julkaisuhistoriaan kuuluvaa tuotantoa on Kuningas Pähkinä & Setä Tamulle kertynyt jonkin verran yli kymmenen vuoden uran aikana. Setä Tamu Kiittelee myös ruotsalaisfirman asiakaspalvelua hyväksi.

- Vuosimaksut ovat erittäin halpoja ja sillä on merkitystä, kun julkaistaan back catalogia, jolla ei ole juuri myyntiodotuksia.

Tamperelainen synkkää suomenkielistä metallia soittava Roitotuli on suurelle yleisölle tuntematon, mutta sen kitaristin, Erik Grönroosin blogiin ovat jotkut voineet törmätä.

Roitotuli on julkaissut muutamia omakustanteita suoratoistopalveluun. Grönroos sanoo, että kyseessä kahden miehen studioprojekti, jolla ei ole keikkailtu.

Mistä innostus omaan julkaisemiseen kumpusi?

- Koska olemme pieni indie-yhtye, eikä levydiileille ole varsinaista tarvetta, niin aloimme tutkimaan vaihtoehtoisia mahdollisuuksia julkaista musiikkiamme ja eritoten Spotifyyn pääseminen kiinnosti.

Roitotuli on valinnut jakelijakseen suomalaisen Samsara Recordsin, mikä on valinnan taustalla?

- Se oli meidän vaihtoehdoista ainoa suomalainen ja hinnoiltaankin edullisin, joten päädyimme siihen.

"Ei yhdellä biisillä vielä kuuhun mennä"

Omien biisien julkaiseminen ei tietenkään ole oikotie onneen. Kuningas Pähkinä & Setä Tamun Musiikkivelho ja räppäri Setä Tamu: Nettilevitys on musiikkijulkaisun vallankumouskului kymmenisen vuotta ja se vaati sitkeää duunia. Jos unelmoi rahoittavansa artistiuransa pelkällä suoratoistolla, niin yhden laskelman mukaan biisien soittomäärän pitäisi olla reilut 200 000, että tulot olisivat noin 900 euroa. Luvussa ei ilmeisesti ole huomioitu verotusta, mutta suuntaa se antaa. Muistetaanpa vielä se, että pari vuotta sitten maailman suurimpiin poptähtiin lukeutuva Lady Gaga sai vuodessa kasaan miljoona kuuntelua.

- Niin sanottujen rivibiisien suhteen Spotify kannattaa ottaa enemmän kuuntelijoiden palvelemisena kuin tulonlähteenä. Jos biisistä tulee kuitenkin suosittu, kuten meidän Hei Scullysta, soitoista kertyvillä korvauksilla on oikeasti merkitystä, Setä Tamu sanoo.

- Yön Poltteen Tyttö sinä olet meritähti -biisin digimyynti iTunesissa ja muissa sekä kuuntelut Spotifyssä ovat tuottaneet meille biisintekijöille tähän mennessä vajaan tonnin per jannu, eli ei yhdellä biisillä vielä kuuhun mennä, mutta täytyy muistaa, että artistin elanto kasautuu pienistä puroista.

Tilipäivä puolen vuoden välein

Roitotulen kitaristi Erik Grönroos käsittelee blogissaan ahkerasti Spotify-tilityksiin liittyviä aiheita oman bändin kautta. Esiin ovat tulleet muun muassa Spotify-korvausten kehitys noin 0,2 sentistä 0,5 senttiin per soitettu biisi.

Biisien soittomäärät ovat olleet vuositasolla noin 1000-2000 toistoa. Rahallisesti sillä ei ole merkitystä, puhutaan muutaman euron tuloista.

Grönroos kertoo saavansa tilityksen biisien soitosta puolen vuoden välein. Siinä on tarkasti eritelty kunkin biisin soittokerrat. Myös latauspalveluiden, kuten esimerkiksi iTunesin, Amazonin ja CDONin lataukset on eritelty.

- Näistä rojalteista Samsara ottaa sopimuksen mukaisen oman siivunsa, joka on 10% tilitetyistä rojalteista.

Digijakelijoiden kanssa voi tehdä hyvin erilaisia sopimuksia. Jos uskoo, että omia biisejä tullaan kuuntelemaan massoittain, niin sopimuskannattaa tietenkin tehdä sellaisen kanssa, jonka biisikohtainen soittoprovisio on pienin.

Lue myös: Uniikki: Spotify-tulot ihan ok – uuden albumin biisejä kuunneltu miljoona kertaa