Hyppää pääsisältöön

Nuorten muuttuva mediankäyttö puhuttaa – digi-natiivit tottuneet erilaiseen kulutustapaan

Tuoreen tutkimuksen mukaan viidesosa nuorista aikuisista ei katso televisiota lähetysaikaan ja ohjelmien tallentaminen on kaksin verroin yleisempää nuorien keskuudessa. Muuttuvaa mediankäyttöä syytetään myös nuorille suunnattujen lehtien tappajaksi.

Internet ja musiikki. // Kuva: iStockphoto

Yle Uutiset kertoo Soneran ja TNS Gallupin tutkimuksesta, jonka mukaan lähes 20 prosenttia 18-24-vuotiaista ei katso televisiota lähetysaikaan. Tutkimuksessa ohjelmien tallentaminen ja myöhemmin katsominen oli kaksin verroin yleisempää nuorilla kuin koko väestöllä.

Ei liene yllätys, että yli 2 000 vastaajasta 70 prosenttia piti nettiä tärkeämpänä kuin televisiota.

Luvut yllättivät kuitenkin Aalto-yliopiston professorin Reijo Kupiaisen.

- "Digi-natiivit", jotka ovat syntyneet verkon aikakaudella, ovat tottuneet erilaiseen kulutustapaan. Heille media ei ole enää joukkoviestintäkanava, joka lähettää tietynlaista ohjelmaa tiettyyn aikaan, vaan on mahdollisuus valita erilaisista kanavista ja erilaisista sisällöistä, Kupiainen sanoo Yle Uutisten haastattelussa.

Nuoret parveilevat netissä, eikä lehdillekään enää riitä kysyntää

Tällä viikolla Suosikki-lehti kertoi lopettavansa kannattamattomana nimenomaan siksi, että nykypäivän nuoret hakevat itseään kiinnostavan sisällön verkosta. Kesällä ilmestymisensä loppumisesta kertoi nuorille aikuisille suunnattu City.

- Sanomalehtien osalta on nähty, että tilausmäärät ovat jonkin verran vähentyneet. Aikakauslehdet sen sijaan ovat pärjänneet kohtuullisen hyvin, Aalto-yliopiston professori Kupiainen kertaa.

Lähteet: Yle Uutiset