Hyppää pääsisältöön

Nettikaupat väijyvät kännisiä surffaajia - oletko yksi heistä?

Väki marssii pullo kourassa koneen äärelle - ja siitäkös verkkokaupat tykkäävät!

Internet ja musiikki. // Kuva: iStockphoto

Nettikauppiaat ovat ruvenneet takertumaan tiukemmin humalassa ostoksiaan tekeviin asiakkaisiin. Hirveässä tuubassa baarista kotiin ryömivä nainen saattaa levinneissä meikeissään olla hirmuinen näky, mutta nettikaupalle yön ruusu on otollinen asiakas. Alkoholin vaikutuksen alaisena kun käyttää rahojaan surutta - myös verkossa.

The New York Timesin haastattelussa verkkohuutokauppa eBayn mobiiliversion johtajalta oli tiedusteltu onko alkoholilla osuutta siihen, että sivustoa käytetään eniten juuri myöhäisillassa.

- No aivan varmasti on. Siis, jos mietit että mitä iso osa ihmisistä tekee iltaisin töiden jälkeen. Silloin rentoudutaan. Ja kuluttaja on hyvällä tuulella.

Vaateshoppailuun erikoistunut verkkokauppa Gilt on myös varautunut pari-kolme-neljä viinilasillista kumonneiden kotiäitien ostoshalukkuuteen järjestämällä erityisiä alennusmyyntejä iltamyöhälle. Sen upeimman käsilaukun kun saattaa saada alennuksella vasta iltakymmenen jälkeen ja sivusto toivookin, että viina vauhdittaisi myyntiä. Jopa suuren Saks Fifth Avenue -tavarataloketjun verkkokaupasta löytää erikoistarjouksia, jotka käynnistyvät vasta aamukahden jälkeen yöllä. Se tuskin on sattumaa.

- Baari-illan jälkeen estot katoavat ja se saattaa johtaa shoppailuun ja toivottavasti vieläpä impulsiiviseen ostopäätökseen, kertoo Giltin johtaja Andy Page.

Musiikkikaupatkin saavat omansa alkoholin siivittämästä myynnistä. New York Timesin artikkelissa 40-vuotias brooklyniläinen viinikonsultti kertoo törsäävänsä pienessä laitamyötäisessä Amazon -verkkokaupan musiikkiin.

-{Kun paketti tipahtaa postista], joudun vähän pohtimaan että mistäs tämä nyt tulee. Tutkailen tiliotettani ja sitten vasta tajuan että ”Ai niin.”.

Kippis ja kassakoneen kilahdus.

Lähteet: New York Times