Hyppää pääsisältöön

Netti tunkee kameroihinkin - sosiaalinen media on vaikuttanut järjestelmäkameroiden myyntiin

Yhä useampi kirjoittaa blogia, twiittaa tai on Facebookissa. Kuvien jakaminen ja julkaiseminen on sosiaalisessa mediassa olennainen osa, joka on kamerakauppiaiden mukaan lisännyt selvästi järjestelmäkameroiden myyntiä. Järjestelmäkameroiden uutena ominaisuutena leviää Wifi-yhteydet.

Kameran lin ssi // Kuva: Maria Rautio

Verkkokaupasta, Gigantista ja Koneboxista saatujen vastausten perusteella myös kamerakauppiaat ovat huomanneet sosiaalisen median vaikutuksen etenkin järjestelmäkameroiden myynnissä. Esa Hjerppe Verkkokaupasta kertoo, että kuvanlaadun merkitys on selvästi noussut.

- Järjestelmäkameroiden erilaisilla objektiiveilla saavutetaan mielenkiintoisia kuvakulmia ja parhaat sivustot ja bloggaajat panostavatkin kuvien ilmaisuvoimaan piristääkseen sisältöään ja erottuakseen kilpailijoista, Hjerppe sanoo.

Samoilla linjoilla on myös Gigantin myyntipäällikkö Jarno Sainio.

- Sosiaalinen media on selvästi lisännyt digitaalista kuvausta ja sen tarvetta. Erityisesti blogi-kirjoittajat tarvitsevat korkealaatuisia ja oikein valotettuja kuvia.

Konebox-ketjusta arvioidaan, että kuvaamisesta on tullut muoti-ilmiö.

- Kuvien jakamisentarve on yhtenä tekijänä lisännyt järkkäreiden myyntiä, samoin suotuisa hintakehitys sekä jonkinasteinen noste valokuvauksen suosiossa ja varmaankin siitä on tullut jopa muoti-ilmiö. Järkkäri kuuluu yhä useamman 15-25-vuotiaan varustukseen, sanoo Koneboxin myyntijohtaja Pekka Soikkeli.

Kamerat voivat pian kilpailla älypuhelinten kanssa

Suurimmille elektroniikkaa myyville ketjuille tekemästämme kyselystä selvisi, että WiFi-ominaisuudet yleistyvät järjestelmäkameroissa. Tämä helpottaa kuvien jakamista, kun järjestelmäkameralla otetun kuvan saa jaettua esimerkiksi Facebookiin heti kättelyssä.

- Vasta tänä kesänä on järjestelmäkamerarintamalla nähty kameroita, joista kuvan välittäminen esimerkiksi Facebookiin on tehty erittäin helpoksi. Järjestelmäkamerasta kuvan voi lähettää älypuhelimen kautta tai langattoman kotiverkon kautta, Esa Hjerppe Verkkokaupasta toteaa.

Tällä hetkellä sosiaalisen median kehitys näkyy eniten älypuhelinten myynnissä, mutta Koneboxin myyntijohtaja Pekka Soikkeli ja Gigantin myyntipäällikkö arvoivat, että se saattanee kääntyä kameroiden puoleen.

- Nyt kun WiFi-yhteydet ovat alkaneet tulemaan järkkäreihin, kuten Canoniin, Nikoniin ja Samsungiin, niin voi olla, että asia muuttuu.

- Painotus kääntyy älypuhelinten puoleen, koska niillä pystytään suoraan päätelaitteesta jakamaan kuvia sosiaalisessa mediassa. Osassa uusimpia kameramalleja on myös mahdollista ladata kuvia suoraan Facebookin, esimerkkinä Samsungin NX-mallisto, Jarno Sainio Gigantista sanoo.

Lähteet: YleX