Hyppää pääsisältöön

Musiikkivelho ja räppäri Setä Tamu: Nettilevitys on musiikkijulkaisun vallankumous

Yön Poltteesta ja Kuningas Pähkinä & Setä Tamusta tuttu muusikko hehkuttaa DIY-tekemistä, joka on kokenut murroksen nettipalveluiden myötä. Milloin on paikallaan julkaista itse, ilman levy-yhtiötä?

Kuningas Pähkinä & Setä Tamu // Kuva: http://www.palmupuistikko.fi/kuningaspahkina

Kukaan ei tarvitse enää levytyssopimusta tai kuorma-autoarmeijaa saadakseen biisilleen maailmanlaajuisen julkaisun. DIY-bändit tekevät sen sijaan sopimuksen jakelijayhtiön kanssa. Ne ottavat mahdollisista tuloista oman siivunsa, joka vaihtelee noin 0-15 prosentin tietämillä. Lisäksi peritään eri suuruisia vuosimaksuja - kympistä satasiin - jakelijasta riippuen.

Hei Scully-hitistä tunnettu vaasalainen Kunigas Pähkinä & Setä Tamu valitsi tämän tien. Setä Tamu sanookin, että meneillään on julkaisemisen vallankumous.

- Lataat biisin jakelijan palveluun ja parissa päivässä se on periaatteessa koko maailman saatavilla, hyvin pienillä kustannuksilla.

- Ja mikä hienointa, tavallaan valta on takaisin ihmisillä. Kuka tahansa, jolla on hyvä tuote, pääsee suoraan isojen kalojen kanssa samaan lammikkoon ilman, että tarvitsee olla niin sanotusti piireissä. Jotkut radiokanavathan joutuvat Spotify-listaohjelmien myötä soittamaan musaa, joka ei muuten niille pääsisi.

Setä Tamu: Syitä levydiilin tekoon on vaikea löytää

Levytyssopimus ei ole kiehtonut senkään takia, että se tuo mukanaan velvoitteita. Sopimus on aina sopimus.

- Kokemuksesta voin sanoa, että velvoitteet edes tässä yhteydessä ei aina ole miellyttäviä. Ei diili toki poissuljettu ole, mistäpä sitä tietää vaikka jonain päivänä joku levymoguli loihtii meille sopimuksen, josta ei vaan voi kieltäytyä.

Setä Tamu sanoo, että itse julkaiseminen on paras vaihtoehto silloin, kun artisti on löytänyt oman paikkansa musiikkikentältä. Sen jälkeen on vaikea löytää hyviä syitä tehdä diili levy-yhtiön kanssa. Ahkeralla artistilla on lähes samat mahdollisuudet markkinoida ja levittää omaa musiikkiaan kuin levy-yhtiöillä.

- Pitkän DIY-taustan omaavilla bändeillä, kuten meillä, on usein kehittynyt aikamoinen infrastruktuuri toiminnan taustalle ja se mahdollistaa myös ulkomusiikillisten asioiden toteuttamisen. Esimerkiksi promokuvat, musavideot, oheistuotteet, nettisaitit ja some-touhut.

Breikkaaminen on sitkeän työn tulos

Kuningas Pähkinä & Setä Tamu on breikannut pitkän yrittämisen jälkeen. Viime vuonna se oli mukana Yön Poltteen -hitissä Tyttö sinä olet meritähti. Breikkaaminen on heidän kohdallaan sitkeän työn tulos.

- Olen joskus sanonut, että kun kymmenen vuotta jaksaa vääntää samaa juttua, niin alkaa tapahtua. Kunkkua ja Tamua on nyt tehty noin 15 vuotta ja vuosien varrella on rakennettu tukeva peruskivi, jonka päälle on nyt hyvä kyhätä sitä itse tupaa.

Miksi juuri nyt?

- Aika on otollinen, mutta olimme pelissä jo edellisenkin suomiräppinousukauden aikaan ja tehtiin samanlaista matskua jo silloin. YleX:n ja ystävien supportti on ollut korvaamatonta ja sattumallakin on ollut sormensa pelissä, kun yhteistyö Stigin kanssa ajoittui hyvään saumaan Yön Poltteessa. Ehkäpä myös biisit on vihdoin tarpeeksi laadukkaita, että ne kelpaavat suuremmallekin yleisölle.