Hyppää pääsisältöön

Miksi mopon nopeusrajoitus on 45 kilometriä tunnissa?

YleX Etusivu selvitti, mihin nykyinen mopojen nopeusrajoitus perustu.

Moposkootterit // Kuva: Yle

Kokoomusnuoret ehdotti kaiken muun jännittävän ohella uudessa tavoiteohjelmassaan mopojen nopeusrajoituksen nostamista 60 kilometriin tunnissa. YleX Etusivu kysyi Trafin asiantuntija Jussi Salmiselta, mihin nykyinen mopojen nopeusrajoitus perustuu.

- Nopeusrajoitus perustuu sekä kansalliseen lainsäädäntöön sekä EU:n säädäntöön. Suomessakin mopojen tulee noudattaa EU:n tyyppivaatimuksia, joiden mukaan mopon rakenteellinen nopeus saa olla 45 kilometriä tunnissa. Nopeuden nostaminen vaatisi siis muutosta EU:n säädöksiin, Salminen selittää.

Nopeusrajoitukseen liittyy myös turvallisuusperustelu.

- Mopojen kuljettajilla on huomattavasti pienempi ajokortin koulutusvaatimus, kuin nopeampien ajoneuvoluokkien kuljettajilla. Ei ole voitu sallia kovin suurta nopeutta kuljettajalle, jolla ei välttämättä kovin suurta koulutusta tai kokemusta ole.

Ruuhkaista liikennettä hidasteleva mopo voi ärsyttää monia, mutta sekään ei riitä perusteeksi rajoitusten nostamiseen.

- Välillä nostetaan esille se, että nopeuksia pitäisi nostaa, jotta mopot pysyisivät liikenteen mukana. Mutta suuntaus on pikemminkin menossa siihen suuntaan, että autojen nopeusrajoituksia puolestaan lasketaan taajamissa ja kaupunkien keskustoissa. Nopeudet alkavat näissä olemaan 30–40 kilometriä tunnissa, ja siinä pitäisi mopojenkin hyvin pysyä kyydissä.

Lähteet: YleX Etusivu