Hyppää pääsisältöön

Mikä supersuosituissa nettitesteissä kiinnostaa?

Nettitestibuumi rantautui Suomeen Yhdysvalloista. Suosituimpia suomalaisia testejä saatetaan tehdä nyt jopa miljoona kertaa.

Internet // Kuva: iStockphoto

Viihteelliset nettitestit ovat näkyvä osa verkkojournalismia, ja eri medioiden liukuhihnalla työstämät testit ovat nykyään jatkuvasti suosituimpia verkkouutisia.

Verkkomedioiden yleisö palaa halusta olla osana sisällöntuotantoa ja nettitestit on yksi helppo tapa osallistua. Testit vastaavat myös luonnolliseen itsetutkiskelun tarpeeseen.

– Ihmisillä on pohjaton ja ainainen kiinnostus saada itsestään selvää. Mukana on tietysti myös toive siitä, että saisi tietää jotain hyvää itsestä. Jos vaikka testaa minkälainen puulaji on, ei odota tulokseksi, että on vaivaiskoivu tai jokin vaatimaton pensas. Sitä toivoo, että tulos olisi esimerkiksi jokin jalo lehtipuu, sanoo psykoterapian erikoispsykologi Teemu Ollikainen.

Vakavista asioista kiinnostavaa

Nettitestien suosio on nyt kuumimmillaan: Ilta-Sanomien sosiaalisen median tuottaja Matti Markkola kertoo, että suosituimpia testejä saatetaan tehdä jopa miljoona kertaa.

Hän muistuttaa, että testit eivät kuitenkaan ole uusi keksintö - niistä vain on netissä tullut kaikkien yhteistä hupia.

– Ihmiset ovat kautta aikojen tehneet vaikka naistenlehtien testejä, mutta niiden tuloksia ei välttämättä ole haluttu jakaa mihinkään eteenpäin. Ajat ovat muuttuneet, ja nyt ihmiset haluavat jakaa itsestään tietoa, Markkola sanoo.

Pahimmat kriitikot ovat ehtineet jo huolestua siitä, että testibuumi viihteellistää verkkojournalismia entisestään. Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan internet-päällikkö Mika Rahkonen muistuttaa, että esimerkiksi vaalikone on myös testi.

– Testit on hyvä keino tehdä vakavista asioista kiinnostavia. Ne voi olla uusi keino tehdä journalismia tai sitten testit voivat olla ihan vain leikkisiä. Ja kyllä sitä pitää olla lupa olla leikkisä silloin tällöin, Rahkonen toteaa.

Kaikki tekevät testejä

Internet on pullollaan erilaisia sisältöjä ja eri uutismedioiden on pakko yrittää tehdä sisällöistä kiinnostavia. The New York Timesin vuoden 2013 luetuin verkkojuttu oli murretesti, mikä osaltaan todistaa sen, että testit ovat suuren yleisön suosiossa. Mahdollisuus jakaa ja keskustella testituloksesta sosiaalisessa mediassa on innostanut yhä useamman testaamaan itseään.

Suomessa yleisö on kuitenkin vaativaa, eikä mikä tahansa hömppätesti mene kaupaksi.

– Suomalaiset tykkäävät vakavista testeistä. Niissä pitää olla hyvä journalistinen pohja tai jonkinlainen tosiasia, mitä mitataan. Hyvä testi on myös viihdyttävä ja sellainen, että sen jaksaa tehdä kokonaan, Ilta-Sanomien sosiaalisen median tuottaja Matti Markkola toteaa.

Kaikessa keveydessään viihdetestit voivat toimia myös apuvälineenä itsetutkiskelulle. Testitulos on henkilökohtainen, mutta samalla se myös vahvistaa tunnetta siitä, että on muitakin samanlaisia.

– Tyypillinen huoli tai pelko ihmisillä on se, että olenko minä jollain tavalla viallinen ja mihin joukkoon kuulun. Testit tarjoavat vakuutusta näitä huolia ja pelkoja vastaan, psykoterapian erikoispsykologi Teemu Ollikainen toteaa.

Lue myös: Mikä Ylen testi olisit? Tee testitesti!

Lähteet: Yle Uutiset