Hyppää pääsisältöön

Lukijat ovat yhä kriittisempiä: Bloggaaja kusee omiin muroihinsa, jos tekee hommat huonosti

YleX Etusivussa vierailleet konkaribloggaajat Outi Pyy ja Stella Harasek kertoivat, että blogien lukijat ovat ajan myötä tulleet yhä kriittisemmiksi. Blogimainonta on saanut myös lukijat epäileväisemmiksi.

Stella Harasekin blogi // Kuva: Maria Rautio

Sekä Stella Harasekin että Outi Pyyn mukaan blogien lukijoistakin on tullut kriittisempiä mainonnan suhteen. Bloggaajilta kysellään, mistä blogissa näkyvät vaatteet on ostettu vai ovatko ne kenties saatu mainostarkoituksessa ilmaiseksi joltain yritykseltä. Kritiikki on sekä Harasekin että Pyyn mielestä hyvä asia, mutta liiallisuuksiin ei kuitenkaan kannata kommenttiensa kanssa mennä.

- Jokaisesta postauksesta ei tarvitse etsiä salaliittoa – Se menee jo älyttömäksi. Jos luet blogia, niin sinun pitää luottaa siihen bloggaajaan. Jos jokainen postaus vaikuttaa katalogimainokselta tai brändiyhteistyöltä, niin kyllä minä silloin sanoisin että silloin kyseessä voi olla jotain filunkia, Outi Pyy sanoo.

Stella Harasekin mukaan vain bloggareiden omalla itsesääntelyllä voidaan vaikuttaa piilomainontaan blogeissa.

- Blogeilla on itsellään oltava halu hoitaa asiat hyvin ja oikein. Mainonta tulee pitää läpinäkyvänä. Se on minusta bloggaajan oma etu. Koen itse, että lukijat ottavat mainonnan paremmin vastaan, jos se on alusta loppuun läpinäkyvää. Sisältö pitää muutenkin ajatella lukijalähtöisesti. Jos mainonta on päälle liimattua, se ei kiinnosta ketään. Bloggaaja kusee vain omiin muroihinsa, jos tekee hommat huonosti.

Lähteet: YleX Etusivu