Nyt soi:

Biisilista netissä klo 11.

 

Viikon tehona soi Mallory Knox!

Jauuuu, sois perrrrjjjjaannnntttaaaaiiiii, ja tuore musa raikaa!! Siitä vastaavat mm. RobinArionAurora (+Juju), Hinduman (+ Iso THC), Kleerup (+ Susanne Sundfør), Amaranthe sekä Samae Koskinen!

Viikon rokkaavan tehon tarjoaa brittiläinen Mallory Knox

Tutustu tehoon!

Lapsen latailusta saatu maksumääräys osa piratismin vastaista tehoiskua – valtaosa maksoi mukisematta

21.11.2012 klo 12:30, päivitetty klo 15:46 | Iida Korhonen | Lähde: YleX, Aamulehti | Kommentit (45)

9-vuotiaan tytön tietokoneen takavarikointi on osa viime syksynä toteutettua tehoiskua.

Kerroimme tänään, kuinka Facebookissa on levinnyt helsinkiläismiehen kertomus tämän 9-vuotiaan tyttären musiikkilatailusta, jonka seurauksena poliisit takavarikoivat tytön koneen. Tänä aamuna miehen kertomuksen mukaan kaksi talousrikospuolen konstaapelia tuli miehen kotiin kotietsintälaput käsissään ja vaativat tyttären tietokonetta mukaansa.

Ilmeisesti tapaus on osa Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen taannoista teho-iskua, jossa 28 suomalaiselle toimitettiin satojen eurojen vahingonkorvausvaatimukset Chisun -albumin lataamisesta.

TTVK teki viime syksynä tehoiskun ja selvitti, ketkä kaikki olivat ladanneet Bittorrent-tekniikalla laittomasti Chisun albumin Kun valaistun.(Aamulehti 12.2.2012)

Valtaosa maksanut korvaukset valittamatta

TTVK:n toiminnanjohtaja Antti Kotilainen kertoo YleX:lle, että Facebook-kertomuksessa mainittu 600 euron korvaussumma on ollut yleinen sopimussumma tässä tapauksessa. TTVK ilmoitti viime helmikuussa, että jos yksikin jättää korvauksen maksamatta, asia etenee rikosilmoitukseksi. Näin on ilmeisemmin käynyt myös 9-vuotiaan tytön ja hänen isänsä kohdalla.

Antti Kotilainen sanoo, että niistä henkilöistä, joille korvausvaatimus on lähetetty, lähes 90 prosenttia on maksanut summan. Joissakin tapauksissa on kuitenkin jouduttu jättämään rikosilmoitus.

- Viranomaiset tutkivat ja katsotaan mitä tapahtuu, Kotilainen kommentoi.

Korjaus 21.11.2012 kello 15:44: Poistettu Aamulehden jutusta lainattu lause: "Bittorrent-tekniikalla ladattuja levyjä ei voi imuroida pelkästään omaan käyttöön, vaan samalla tulee jakaneeksi levyä muille." On olemassa myös asiakasohjelmistoja, joissa lataaja ainoastaan lataa p2p-tekniikalla itselleen tiedostaja, eikä jaa materiaalia eteenpäin. Useissa ohjelmistoissa jakaminen on kuitenkin oletuksena. 

Kommentointi

Kommentit (45)

olisi käyttänyt "hidemyassia" niin ei olis jäänyt kiinni.

>Anonyymi 16.01.2013, 21:05

Noniin, farssi etenee. Perheenisä maksoi lopulta TTVK:lle 300euroa, eli myönsi sillä, että TTVK on oikeassa. Onko nyt siis jatkossa niin, että TTVK antaa oikein luvan jokaiselle uhrilleen kertoa kokemuksistaan, ja että lasku on jatkossa 300 euroa, ihan tasapuolisuuden nimissä?

>Ja ei kun latailemaan? 01.12.2012, 16:00

"TTVK itse laittanut levyn laittomaan jakoon.. eli kaikki perusteethan meni jo siinä, onkohan Chisu kuinka myötämielinen tän pelleilyn suhteen?"

TTVK on moneen kertaan painottanut, ettei laittanut tuotetta itse jakoon, vaan seurasi jonkun muun jakamaa, suosituksi osoittautunutta kohdetta.

>Aktiivinen levynostaja 28.11.2012, 06:49

@Surkuhupaista, ala-arvoista ja epätoivoista touhuu

"Levyjäteillä on pohjaton kassa, joka ei ilmeisesti täyty samaan tahtiin kuin ennen"

Missäpä lienee tuo pohjaton kassa, kun EMIkin meni jo nurin - rippeet myytiin Sonylle ja Universalille, eli maailmassa on enää vain kolme suurta levy-yhtiötä, edellämainitut ja Warner.

"Toivottavasti isoilla levyjäteillä menee huonosti on myös suuri toiveeni"

Toiveesi on toteutunut, niillä menee huonosti.

"vanha levynteko on nykyään "ilmasta puuhaa" niin, että biisit vaan ilmaseks nettiin niinku monet muutkin musiikintekijät joutuvat tekemään, hei hyvä idis, no onneks on paljon "rikollisia", jotka täyttävät netin biiseillä levyfimojen puolesta"

Mistä lähtien levynteko on ollut ilmaista? Studioaika (studio on se paikka, jossa levyt tehdään - ainakin, jos niitten on tarkoitus kuullostaa hyvältä) maksaa mansikoita, Finnvoxilla siinä kuudensadan euron hujakoilla/päivä + äänittäjän, miksaajan, masteroijan sekä mahdollisten sessiomuusikoiden palkat. Lisäksi tulee ottaa huomioon levyn visuaalinen puoli eli levynkansien suunnittelu yms. ja tietenkin markkinointi- sekä jakelukustannukset, mikäli levy ylipäänsä oli tarkoitus saattaa kenenkään korvien kuultavaksi. Ilmaisia lounaita ei valitettavasti ole, ja mikäli jatkossakin halutaan kuulla hyvää musiikkia, on jonkun joskus ostettava muutama levy, että koneisto pyörii. Toki levyn voi äänittää kengännauhabudjetilla olohuoneessa, mutta ammattimainen tuotanto on kuitenkin yleensä artistinkin kannalta parempi vaihtoehto - muusikon ei tarvitse olla myöskin tekniikkanero sekä bisnesvirtuoosi, vaan hän voi keskittyä siihen, missä on hyvä, eli soittamiseen/laulamiseen.

"Tavallisen kansan pitäisi alkaa enenmmän poikotoimaan levyjättien tähtiä ja etsiä vaihtoehtoja, joten kansa herätkää ja äänestäkää jaloilla, lopettakaa kaikki loppukin levyjättien ns. "tähtiartistien" levyjen ostaminen. "

Tästä olen jokseenkin samaa mieltä. Listapopin sijasta tahtoisin nähdä liikkeen, joka panostaa tuntemattomampien, hyvien artistien levyjen ostamiseen ja heidän keikoillaan käymiseen - ehkä näin saisimme mielenkiintoisempaa musiikkia levy-yhtiöiden listoille. Tai sitten se on toiveajattelua. Mutta kyllä listoilla jo olevilla artisteillakin on oikeus elää työllään, jonka tuloksista selvästikin kovin moni suuresti nauttii - Chisullakin on sankka fanijoukko takanaan, eikä ole sinun tai minun asia päättää, onko jonkun muun musiikkimaku huonompi kuin meidän.

"ovat jo hankkineet kaiken vanhan musiikkiaarteiston niin niillä ei ole enää mistä ottaa ja tehdä lisää tulosta muutakuin nämä epäterveet toimintamallit."

Vanha musiikkiaarteisto näillä levy-yhtiöillä on, koska ne ovat aikanaan maksaneet levyn tekemisen eli tehneet sijoituksen tulevaisuuteen. Mikäli ihmiset musiikista pitävät ja tahtovat sitä kuunnella, on levy-yhtiö epäilemättä tehnyt aikoinaan oikean ratkaisun antaessaan artistille levyntekorahat ja tällöin on reilua, että yhtiö myös saa sijoittamilleen rahoilleen vastinetta. Beatlesin levyt eivät aikoinaan olisi syntyneet ilman käytännössä rajatonta studioaikaa, ja moni muukin musiikillinen merkkiteos olisi kuulostanut kovin erilaiselta ilman kunnon studioita ja mikrofoneja. Äänityskalustokin maksaa, tiesitkös?

Kaikkinensa en näe, että digitaalisen latauksen kriminalisoinnissa olisi mitään väärää. Valvonnan keinoissa on nähtävästi ylilyöntejä, kuten tämän pikkutytön tapaus, mutta levynostoboikotti tuskin on siihen oikea tai edes tehokas ratkaisu. Isot artistit kuitenkin tuovat levy-yhtiöön rahaa, jonka turvin yhtiöillä on varaa lähteä etsimään uusia, lupaavia kykyjä: joka kerta ottaessaan uuden artistin talliinsa, levy-yhtiö tekee riskin. Joskus tuo riski kannattaa, ja syntyy tähti; joskus artistin ura ei lähde lentoon, mutta levy-yhtiö antoi hänelle kuitenkin mahdollisuuden, ja maailma sai yhden tallennetun taideteoksen lisää. Levy-yhtiön talous ei tuohon yksittäiseen ohilyöntiin kuitenkaan kaadu, koska se voi kuolettaa tappionsa tuon tähtiartistin levymyynnistä saaduilla voitoilla. Tätä kutsutaan liiketoiminnaksi. Hyvin toimiessaan levy-yhtiöllä on varaa julkaista myös pienten piirien suosiossa olevien taiteilijoiden levyjä. Ostoboikoteista eivät nuo pienet artistit hyödy, päinvastoin - ne joutuvat yhä enenevässä määrin tekemään kaiken itse aina äänityskaluston hankkimisesta lähtien.

Lopettakaa se turha rutiseminen ja boikottipuheet, ja keskittykää sen sijaan oikeanlaiseen vaikuttamiseen: tarvitsemme poliittista päätöksentekoa ja sitäkautta selkeät linjaukset siitä, millaisesta rikoksesta on kysymys laittomassa lataamisessa, ja millainen rangaistusmenettely on oikeudenmukainen.

Over and out.

>Aktiivinen levynostaja 28.11.2012, 06:42

Mitäpä ihmettä kuvittelet oikein saavuttavasi tuolla? Raivostut, kun lain rikkomisesta rangaistaan, ja protestoit siitä taholle, jolla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä (=kotimaiset artistit).

Pikkutytön tapaus on TTVK:n puolelta selkeä ylilyönti, mutta niin on sinunkin reaktiosi - eivät artistit ole säätäneet lakeja, eivätkä suorita lainvalvontaa. Siispä levyjen ostolakko ja varsinkin keikoilla käymisen lopettaminen esittämästäsi syystä on täysin epäloogista. Varsinkin tuo keikoillakäymislakko, kuitenkin keikkapalkkiot menevät kaikkein suorimmin artisteille, levymyynnissä on aina levy-yhtiöt ja välitysketjut välissä.

Oletko trolli? Muutoin oudoksun syvästi reaktiotasi, jossa ei ole alkuunkaan mitään järkeä.

>Aktiivinen levynostaja 28.11.2012, 05:56

Meillä hajoitettiin tänään Tyttären "Vapaa ja Yksin" sekä "Kun valaistun" cd-levyt. Julisteita meni myös roskiin. Jatkossa emme käy enää myöskään keikoilla. Tämä on se mitä koen maksavana asiakkaana voivani tehdä.

En ole varma edustaako TTVK myös ulkomaisia artisteja suomessa, mutta koska edustavat ainakin kotimaisia, on meillä kaikki kotimaiset artistit tästä lhätien myös ostokiellossa. Panostamme ulkomaiseen.

>Anonyymi 23.11.2012, 15:49

Tarvisko itkee, nauraa vai hävetä? En liioin kannata piratismia, mutta eikö noilla ahneilla levy-yhtiöillä oo enää muuta konstia lähtee tekemään tulosta? Toivottavasti eivät onnistu sillä ovat jo hankkineet lähes kaikki Suomen musiikilliset kansallisaarteet itselleen, saaneet pidennettyä suoja-ajan 70 vuoteen, virittäneet radiokanavat talutusnuorakseen omille biiseilleen jnejnejnejne, varmaan kohta ottavat Spotifyt sun muut vastaavat näppeihinsä, rahastus on vasta alkamassa. Ahneudella ei ole mitään rajoja. Olishan heillä aikamoinen työmaa, kun tyhjentävät ennen lopullista rahasampoa netin biiseistä ja tekisivät kaikista ihmisistä rikollisia, mutta tulis ainakin rahhaa tällä uudella menetelmällä, mut ei valitettavasti kovinkaan paljon niistä rahoista tulisi jäämään Suomeen!

Levyjäteillä on pohjaton kassa, joka ei ilmeisesti täyty samaan tahtiin kuin ennen ja siksi pitää keksiä tekijänoikeuden avulla verukkeita saada kansalaiset rikollisiksi, jotta voidaan uusilla hienoilla ideoilla tehdä tiliä. Mikä joku TTVK perustettu vetämään tämmöstä projektia (ifpi, Gramexi, Teosto ja mitä muita tuolla taustalla oikein onkin levyfirmojen talutusnuoran pitäjinä?). Tää on niin surkuhupaisaa ja epätoivoista touhua. Tavallisen kansan pitäisi alkaa enenmmän poikotoimaan levyjättien tähtiä ja etsiä vaihtoehtoja, joten kansa herätkää ja äänestäkää jaloilla, lopettakaa kaikki loppukin levyjättien ns. "tähtiartistien" levyjen ostaminen.

Toivon sydämestäni, että tuollaiset toimintamallit eivät tule, sillä silloin ollaan tosi pihalla ja epäterveellä pohjalla. Toivottavasti isoilla levyjäteillä menee huonosti on myös suuri toiveeni, niin kuin aikaisemmin kerroin ovat jo hankkineet kaiken vanhan musiikkiaarteiston niin niillä ei ole enää mistä ottaa ja tehdä lisää tulosta muutakuin nämä epäterveet toimintamallit. Ovatpahan ajaneet jo ison joukon muusikoita, biisintekijöitä sellaiseen tilanteeseen, että heidänkin tulee kaikki laittaa ihan itse ilmaiseksi nettiin, jotta edes pieni mahdollisuus on, että joku kuulee eli ei muutaku isot firmat samaan riviin vaan vanha levynteko on nykyään "ilmasta puuhaa" niin, että biisit vaan ilmaseks nettiin niinku monet muutkin musiikintekijät joutuvat tekemään, hei hyvä idis, no onneks on paljon "rikollisia", jotka täyttävät netin biiseillä levyfimojen puolesta. Hienoo jepulis joo tää on nykypäivää ovatpahan levyfirmat itse olleet mukana digitalisoimassa maailmaa!

Ihmettelen miks Teostokin on taustalla mukana vai oliko?, tuskin tuosta 600:sta Eurosta paljoa biisintekijöille tulee ja taitavat ne levyfirmojen artisteille maksamat rojaltitkin olla sitä luokkaa, että eipä artisteillekaan paljoo tuu. Ja lopuks eipa muutaku Chisun levyt roskiin kyllä se siitä, pistetääb sabotaaaaaki päälle.

>Surkuhupaista, ala-arvoista ja epätoivoista touhuu 23.11.2012, 01:25

Lienee paras tapa asiaan vaikuttamiseen olisi tosiaan laittaa kotimainen musiikki ostoboikottiin. Toivottavasti isällä on nyt tahtoa viedä tämä pitkälle. T. 7v tytön isä

>Anonyymi 23.11.2012, 01:00

"näpistykseksi rinnastuva lataaminen (arvo korkeintaan 10 - 20 euroa) voi"

Sptifyssä voi kuunnella nonstoppina musiikkia 60€:lla / vuosi. Silloin yhden musaminuutin hinta on 0.01 eurocenttiä, ja piisin hinnaksi tulee jotain 0.04 centtiä...

Talousrikospoliisiasiaa todella.

>Ano nyymi 22.11.2012, 18:55

Kun tallenatte tiedostoja netistä, tallentakaa ne vaikkapa USB-tikulle, silloin tallenteet jää teille vaikka mikro vietäisiinkin!

>Mikrotukihenkilö 22.11.2012, 18:46

Siinä vaiheessa kun musiikkiteollisuus, mukaanlukien Warner Music, siirtyivät vinyylistä bitteihin, niin olivat täysin tietoisia äänitteiden helposta siirrettävyydestä, piste.
Kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua!
Hankkikaa ohjelma joka osaa tallentaa äänikortin bitit tiedostoksi massamuistiin, niin yksinkertaista se on!
Tässä yksi vaihtoehto: http://www.e-soft.co.uk/InternetMusicCapture.htm

>Matti mainio 22.11.2012, 15:44

^ ennätyslapsellinen viesti.

>Anonyymi 22.11.2012, 14:25

Tuo aloitukseni "hyvä niin", oli taroitettu kommentiksi Saksan korkeimman oikeuden päätökseen viittavaan kommenttiini! Ei tähän tapahtumaan sinänsä

>Anonyymi 22.11.2012, 13:56

Hyvä niin. Toivottavasti meilläkin viisastutaan.

On outoa että yksityisen ei-riidattomia saatavia poliisi koittaa periä. Kanne ja tutkinta ensin pitäis olla.

Eikä levyn julkaisija sais laittaa näitä nettiin jakoon, jos niin on käynyt.

On melko ihmeellistä että näitä pidetään esillä ja suurinakin rikoksina, vaan lastenhoidon epäkohtiin ei voida puuttua; lasten teippaamiset nukkumisen ajaksi tms. Niissä tuhot ovat sitten suuria kun kaltoinkohdellut kasvavat ja saavat ampuma-aseen.

>Anonyymi 22.11.2012, 13:54

Boikotti päälle vaan. Ei osteta musiikkia yms. ennenkuin nämä kiristäjäyhdistykset on tippuneet kokonaan pois kuvioista.

Musiikkia voi kuunnella ilmaiseksi vaikka osoitteesta grooveshark.com

>boycott 22.11.2012, 12:06

Ilmeisesti meidän musiikkiaostavien täytyy aktivoitua ja alkaa lähettelemään levy-yhtiöille ja artisteille vastaavia kirjeitä, koska on tullut ostettua heidän tekmäänsä/tuottamaansa luokattoman huonoa musiikkia. Miltä kuulostaisi tyyli: maksakaa korvausta 600 euroa henkisestä kärsimyksestä ja sitotukaa samalla vaikenemaan asiasta maailman tappiin asti.
Niin siis juuri tälläisillä uutisillahan mm. Warner varmaan lisää laillista äänitemyyntiä.

>Anonyymi 22.11.2012, 11:41

Tuossa on kyllä syytettynä aivan väärät tahot eikä 9 vuotias ei ole oikeustoimmikelpoinen. Asianajaja joka lähettelee kiristyskirjeitä ja vaatii vaitiololupausta kirjallisesti (tietää, että toimii vilpillisesti) lienee syyllistynyt paljon vakavampaan rikokseen kuin tuo pikkutyttö. Ehkäpä levy-yhtiöiden tulisi miettiä ansaintalogiikkansa uusiksi ja kaiken maailman edunvalvonnan kaapuun kääriytyneiden mafiajärjestöjen toiminta tulisi laittaa tiukkaan syyniin, Ihmetyttää myös,että poliisilta liikenee resursseja 9-vuotiaan tytön ja hänen perheensä ahdisteluun ja omaisuuden anastamiseen.

>Anonyymi 22.11.2012, 05:31

Periaatteessa aika kummallista, että viranomaiset - ja itse asiassa tekijänoikeusporukoiden myötä eräänlaiset näennäisviranomaiset - muodostavat suvereenisti eräänlaisen klusterin omia kansalaisiaan vastaan erinäisten suuromistajien etuja palvelemaan. He kyllä varmasti kokevat toimintansa itse hyvinkin korkealentoiseksi luullen esimerkiksi lakia ja moraalia samaksi asiaksi, kuten osa yleisöstäkin, tai vaikka inkivisiittorit aikanaan.

Historian perusteella vaikuttaisi tosiaankin, että tämmöiset oikeamielisten ristiretket voimistuvat juuri siinä vaiheessa, kun joltain järjestelyltä on jo oikeasti pudonnut moraalinen pohja. Tekijänoikeuspiirit ovat tällä hetkellä länsimaiden oma sisäänrakennettu Pohjois-Korea. Täytyy nähtävästi toivoa, etteivät he ehdi aiheuttamaan ihmisille suhteettomasti turhia vaikeuksia ja kärsimystä, ennen kuin immateriaalioikeusjärjestelmä viimein romahtaa kuten sen kehityksen tieltä kuuluukin.

>DJ Turbosielu 22.11.2012, 02:40

Maailma muuttuu ja lait sen mukana. Jokin tässä nyt hiertää: 9-vuotias on klikkaillut netissä ja nyt vieään koneet ja lyödään laskua nenän eteen ja vaaditaan vaitioloa asianajajan suulla. Olisikoha aika päivittää lakejakin 2000-luvulle?

>Anonyymi 22.11.2012, 01:38

Kai poliisi tekee vielä lastensuojeluilmoituksenkin kun pikkutyttö on rikoksen polulla. Sitten tulee lastenvalvoja ja vie koneen lisäksi tytön.

>Kohtuuden ystävä 21.11.2012, 23:35

Valtion virkamiesten aikaa, joka on pitkälti verorahaa, kulutetaan asiaan tod.näk. turhaan sekaantumalla. Jos ei isä suostu kiltisti maksamaan niin puhuisivat äidille.

>Anonyymi 21.11.2012, 21:59

Yhtäkään kotimaista äänitettä ei tulla hankkimaan tähän talouteen niin kauan kuin TTVK on toiminnassa.
Heidän tulee lopettaa toimintansa ja pyytää anteeksi Suomen kansalta!

>Anonyymi 21.11.2012, 21:50

Tekijänoikeusrikos on asianomistajarikos eli jos TTVK ei pääse "rikoksesta epäilemänsä" kanssa sopimukseen asiasta, se voi viedä asian poliisin tutkittavaksi jolloin poliisin on tutkittava asiaa niin kauan, kun asianomistajalla eli TTVK:lla on asiassa vaatimuksia. Se, että poliisi kehottaa maksamaan laskun tarkoittaa sitä, että maksamalla TTVK:lle he luopuvat vaatimuksistaan ja tutkinta päätetään.

En usko poliisilla olevan suurta intressiä tutkita asiaan, mutta syyllistyvät rikokseen jos eivät tutki, koska tutkintapyyntö on tehty. Jos poliisi tutkinnassaan toteaa, että tyttären tai isän toiminta täyttää tekijänoikeusrikoksen tunnusmerkistön(niinkuin todennäköisesti täyttää), asia menee syyttäjälle ja käräjille. Jos ja kun todennäköisesti tuomitaan, saa rangaistuksen(sakkoja), joutuu maksamaan korvauksia ja vastapuolen oikeudenkäyntikulut eli todennäköisesti kokonaissumma voi olla vähintään 6000€.

Mitä tästä opimme? Valvo lapsesi tekemisiä, älä laita lapsesi koneelle torrent-ohjelmaa, tiedä mitä teet ja älä ulise netissä mokailtuasi.

>Anonyymi 21.11.2012, 21:04

Käräjäoikeuksissa näytellään tragikoomista farssia päivittäin. Suomessa tuomioistuimet ratkaisee IT-asiat paperitulosteiden perusteella. Kukaan ei tarkista tai takaa, onko netissä joskus ollut tai tapahtunut sellaista, mitä papereilla esitetään. Lopputuloksen ratkaisee se, kenen juttuja tuomarit pitävät uskottavina. Asianomistajien uskotaan puhuvan totta, koska laki velvoittaa siihen, ja syytettyjen uskotaan valehtelevan, koska laki ei velvoita pysymään totuudessa. Syytetyllä pitää olla asiantuntijatodistaja, joka kertoo samat asiat, jotka hän itsekin voisi kertoa, muuten syytetyn näkemys teknisistä yksityiskohdista mitätöityy. Tässäkään tapauksessa syyttäjän ei tarvitse osoittaa, että jaetut tiedostot olisivat tosiasiallisesti sisältäneet Chisun musiikkia. Riittää, että tuomarit pitävät sitä uskottavana ja "todennäköisenä". Sellainen on vapaa todistusharkinta, jota suomalaisissa tuomioistuimissa noudatetaan. Syyttäjän todistustaakka on pelkkä vitsi. Käytännössä lähes aina syytetyn pitää pystyä todistamaan syyttömyytensä.

>Kohtuuden ystävä 21.11.2012, 20:58

9-vuotiaalta tytöltä kiristetään 600€ rahaa, mitä tytön tulisi nyt nyt tehdä?

Kiristäjät ovat poliisi, syyttäjä ja tekijänoikeusviranomaiset jotka ovat takavarikoineet tytön Nalle-Puh tietokoneen.

>huolestunut perheenisä 21.11.2012, 20:24

Tässä tapauksessa taas mennään niin väärin kuin vain mahdollista. Ei se ole sattumaa, että esimerkiksi tekijänoikeusjärjestöt Yhdysvalloissa ovat lopettaneet yksittäisten tiedoston lataajien jahtaamisen, se kun on huonoa PR-toimintaa. On paljon järkevämpää ajaa takaa Kim .Com -tyyppisiä kavereita, jotka keräävät miljoonia tarjoamalla palveluita laittomaan tiedostonjakoon.

Muutoinkin tietysti voi ihmetellä miten näpistykseksi rinnastuva lataaminen (arvo korkeintaan 10 - 20 euroa) voi johtaa poliisien suorittamaan arvokonfiskaatioon. Ongelmahan tässä on se, että levylle annetaan arvoksi 600 euroa täysin yksipuolisesti ja sitä selvittämättä syntyikö tekijänoikeuden omistajalle toiminnasta muuta vahinkoa.

Samalla tietysti voitaneen pohtia onko asia edes tässä mielessä viranomaisten valvottava vai pitäisikö vaatimuskanne ajaa ensin tuomioistuimessa, jonka jälkeen vasta viranomaiset voisivat puuttua asiaan esim. ulosoton kautta. Tässähän ainakin jää kuva, että minkäänlaista asian selvittelyä ei ole tehty eikä asianomaisia kuultu vaan esitettyä näyttöä pidetään kiistattomana ja siinä määrin aukottomana että viranomaisten tukeen turvaamistoimena voidaan ryhtyä.

Ulkomailla tällaisia tapauksia on jonkin verran ollut, mutta tavallisesti niissä on käynyt hieman heikosti tekijänoikeusjärjestöjen kannalta, koska mikäli joukossa on yksikin joka ei ole tosiasiallisesti ladannut tiedostoa tulee koko näyttö arvioida uudestaan eikä silloin riitä enää pelkät IP-osoitteet vaan pitää selvittää onko joku ulkopuolinen saattanut saada IP-osoitteen näkymään torrent-listalla. Tällaisista lopetetuista hankkeista hyvä esimerkki on vaikkapa puolalaisen CD Projekt RED -pelitalon järjestelmä, jossa lähetettiin hieman samanlainen kirje kotiin. Kävi kuitenkin ilmi, että listalla oli myös ihmisiä jotka eivät olleet ladanneet mitään, jonka jälkeen pelitalo vähin äänin lopetti kirjeiden lähettämisen ja maksujen karhuamisen.

>Nimimerkkinieikelpaa 21.11.2012, 19:59

Toivottavasti kaverille riittää munaa vetää tämä keissi tappiin asti

>Voja 21.11.2012, 19:24

Oli tuottajia tai ei, laiton lataus on aina laiton lataus.

>Sääntö kuin poikkeus 21.11.2012, 17:56

Joo kyllä huutava vääryys. Lakia rikottiin, eihän siinä ole mitään pahaa. Kyllä isä on varmaan ylpeä että opettaa lapsensa rikkomaan lakia siten että jos jää kinni, älä suostu maksamaan mitään.

>Sääntö kuin poikkeus 21.11.2012, 17:54

Sä roskaat maailmaa ja kulutat resursseja, mieluummin pidän kaikki kompaktisti yhdellä kovalevyllä, enkä pidä kirjahyllyä täynnä jotain roskaa jota ei tuu ikinä kuunneltua enää uudelleen.

>Anonyymi 21.11.2012, 17:50

hävytön kiristys ttvk lta.asian olisi voinut sopia perheen isän kanssa.

>miksu 73 21.11.2012, 17:41

Valtiohan ei asiaan liity mitenkään. TTVK on yksityinen pulju.

>Anonyymi 21.11.2012, 17:11

tapa se on tuoki kerätä valtiolle rahaa..

>Anonyymi 21.11.2012, 16:47

KORJAUS: BitTorrent-tekniikalla VOI ladata ilman että samalla levittää. Tarkasti ottaen tämä riippuu käytetystä ohjelmasta, mutta lähes kaikissa on mahdollista laittaa levittäminen (upload) pois päältä vaikka se oletuksena olisikin päällä (kuten yleensä on).

>Anonyymi 21.11.2012, 16:30

TTVK _rekisteröity yhdistys_.
TTVK ei ole viranomaistaho.
TTVK ei voi noin vain lähetellä laskuja ihmisille, tai kyseessä on rikos.

>Anomuumi 21.11.2012, 16:17

Klassista mafian toimintaa, maksa nyt tämän verran tai maksat myöhemmin paljon enemmän. Myös oikeuslaitos ja osa poliitikoista on mafian taskussa.

>Anonyymi 21.11.2012, 16:16

Hahhattelija ei nyt oikein tajunnut koko jutun painoa. Se ei ole nyt siinä että latailija jäisi kiinni vaan:

Minua voidaan syyttää aivan mistä tahansa jonkun järjestön, minkä tahansa järjestön toimesta, joka ei ole edes viranomainen, ja voidaan laittaa postissa uhkasakkolappu, että maksa tai käy vielä kalliimmaksi. Poliisit käyvät kotona kehoittelemassa maksamaan tai muuten...

Onko keksitty uusi tuottava liiketoimi? Milläs aiotaan järjestää liiketoiminnan jatkumisen kannalta välttämätön kasvu?

En sano sitä ääneen, koska tämäkin kommentti johtaa takuulla ip numeroni selvittämisen ja kommentoijan seurantaan.

>Pekka perkele 21.11.2012, 16:08

On ehdottomasti selvitettävä, oliko tekijänoikeuksien haltija lisännyt musiikin internettiin. Tällöin puhuttaisiin jonkinlaisesta petoksesta tai jopa kiristyksestä.

On todella haiskahtavaa, että vaaditaan ylisuurta summaa ja edellytetään vaitioloa!

>pekkap0 21.11.2012, 16:03

"Bittorrent-tekniikalla ladattuja levyjä ei voi imuroida pelkästään omaan käyttöön, vaan samalla tulee jakaneeksi levyä muille."

Ei pidä paikkaansa.

Se tosin pitää, että näiden juttujen kirjoittajat, samaten kuin kaikenmaailman Pirate Bay estojen kehittelijät eivät ymmärrä tekniikasta p*skan vertaa.

>Anonyymi 21.11.2012, 15:29

Hoitaako poliisi jatkossa tasapuolisesti kaikkien rekisteröityjen yhdistysten esittämien korvausvaatimusten perimisen? Jos ei, niin millä perusteilla poliisi asettaa Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n eriarvoiseen asemaan?

Yksityisoikeudellisen saamisten periminen ei kuulu poliisilain poliisille asettamiin tehtäviin. On syytä epäillä, että poliisi käyttää virka-asemaansa väärin hoitaessaan yhden yhdistyksen riidanalaisia korvausvaatimuksia.

>Anonyymi 21.11.2012, 13:56

Taasko tästä puuttuu se fakta, jossa mainitaan TTVK Ry:n olevan vain rekisteröity yhdistys, eikä mikään viranomainen.

>Anonyymi 21.11.2012, 13:24

Kuka puuttuisi nettihuijareiden toimintaan, jotka oikeasti vahingoittavat kansalaisia. Ei poliisit ainakaan.

Jotenki tuntuu, että ajojahti joka on suunnattu juuri piratismin torjuntaan, on ylitehostettua. Juuri he ovat suurimmat kuluttajat, ilmeisesti nyt halutaan näiltä kärrätä viimisetkin sekiinit pois kun levyt ei myy. Eihän ne voi myydäkään, ostajia on rajallinen määrä kuten rahaakin. Musiikin tuottajia on nyt varmaan 100 kertaa enemmän kuin 80 luvulla.

>JJ75 21.11.2012, 13:19

"Hahhah, oikein niille jotka lataa musaa. Itsehän oon "vanhanaikainen" ja ostan levyt hyllyyni. Paljon enemmän niistä on iloa kovakantisessa muodossa.."

TTVK itse laittanut levyn laittomaan jakoon.. eli kaikki perusteethan meni jo siinä, onkohan Chisu kuinka myötämielinen tän pelleilyn suhteen?

>Anonyymi 21.11.2012, 12:47

Hahhah, oikein niille jotka lataa musaa. Itsehän oon "vanhanaikainen" ja ostan levyt hyllyyni. Paljon enemmän niistä on iloa kovakantisessa muodossa..

>Piratismia vastaan 21.11.2012, 12:44

Saksassa vanhemmat eivät ole vastuussa lapsen laittomista latauksista http://www.itviikko.fi/uutiset/2012/11/16/saksa-paatti-teinin-nettitouhut-eivat-vanhemman-vastuulla/201242176/7

>Anonyymi 21.11.2012, 12:43
Muualla Yle.fi:ssä