Hyppää pääsisältöön

Lakimuutospäätöksestä pornorommiin − tässä viinakohun eri vaiheet

Suomen kiristyvä alkoholilainsäädäntö on puhuttanut kuluvan vuoden aikana. YleX koosti keskustelun pala palalta.

Viski-sanaa ei saa käyttää // Kuva: EPA / MICHEL KRAKOWSKI

Keväällä 2014 tasavallan presidentti Sauli Niinistö vahvisti hallituksen esittämät rajoitukset maamme alkoholilainsäädäntöön. Laissa rajoitetaan alkoholimainontaa: esimerkiksi bussipysäkeillä, liikennevälineissä ja mainostauluilla ei saa mainostaa alkoholituotteita. Laki astuu voimaan 1. tammikuuta 2015

Jo kesällä Pori Jazz sekä Järvenpään Puistoblues kielsivät omien alkoholijuomien tuomisen festivaalialueilleen. Aiempina vuosina keski-ikäisiä puoleensa vetävät festivaalit olivat sallineet omien juomien tuomisen alueelle ja niiden nauttimisen ainakin piknikin yhteydessä. Nyt alkoholia sai vain anniskelualueilta. Päätöksen vuoksi tuhannet ihmiset jättivät festariliput hankkimatta. 

Gif: giphy.com

Syksyllä lainsäädännön uutisoitiin vaikuttavan Keravalla Lahdenväylän varrella seisovaan suureen oluttölkkiin. Koska alkoholin ulkomainonta kielletään, myös tölkki joudutaan joko hävittämään tai siihen tullaan laittamaan uudet mainostekstit. 

Suurempaa keskustelua herätti uutinen, jonka mukaan henkilö Tämäkin voi pian olla rikos – älä kehu suosikkioluttasi ravintolan Facebook-sivullaravintolan tai panimon Facebook-sivulla. Käytännössä alkoholialan toimija joutuu vuodenvaihteen jälkeen syynäämään sosiaalisen median kanaviaan eritäin tarkasti, sillä asiakkaiden kommentit voidaan käsittää mainostamiseksi. Suomalaisten suhtautuminen uutiseen oli kyseenalaistava ja hämmentynyt.

Gif: giphy.com

Sosiaalisessa mediassa suurimman kohun sai aikaan #viskigate. Aluehallintoviraston uutisoitiin Aluehallintovirasto kielsi viski-sanan käytön − sosiaalinen media kummoksuu päätöstäkahdelta suomalaisbloggaajalta viski-sanan käytön blogeissaan, koska Avi katsoi Helsingissä lokakuun lopulla järjestettävän Olut & Viski Expon -tapahtuman järjestäjän mainostavan tapahtumaa yksityishenkilöiden blogien kautta. Tapahtuma joutui samalla vaihtamaa nimensä Olut Expoksi, koska väkevää alkoholijuomaa ei saa käyttää tapahtuman nimessä.

Jopa Alexander Stubb otti kantaa viski-sanan käyttökieltoon.

- Menee sellaisen holhouksen suuntaan, joka suoraan sanoen on mautonta. Jos blogeissa ei sovi kirjoittaa viskistä tai hyvistä sikareista, silloin meidän viranomaisillamme ei ole tarpeeksi tehtävää, Stubb kertoi Pääministerin kyselytunnilla.

Gif: giphy.com

#viskigate-sunnuntaina kerrottiin, ettei aluehallintovirasto ollutkaan ollut yhteydessä suomalaisbloggaajiin. Avi oli kontaktoinut vain Olut & Viski Expo -tapahtuman järjestäjän ja määrännyt hänet poistamaan Aluehallintovirasto: Kielsimme viski-sanan vain tapahtuman nimessä. Järjestäjä oli ollut yhteydessä bloggaajiin ja pyytänyt heitä poistamaan viski-sanan blogeistaan.

Aluehallintoviraston ylitarkastaja Jarmo Oresmaan mukaan ihmiset saavat blogeissaan kirjoitella mistä haluavat. Uuden lainsäädännön mukaan alkoholiblogeja ei kuitenkaan saa kirjoittaa mainosmielessä eikä niistä saa saada tuloja.

Gif: giphy.com

#viskigate-viikonlopun aikana hashtagia #viski käytettiin Helsingin Sanomien mukaan Twitterissä jopa 9000 kertaa vuorokauden aikana. Ennätys tapahtui lauantai-iltana 11. lokakuuta, jolloin #viski mainittiin Twitterissä 900 kertaa tunnissa eli joka neljäs sekunti.

#viskigaten seurauksena syntyi viskiviski.tumblr.com-verkkosivu, joka on täynnä viski- ja olutaiheisia kuvia sekä tekstejä, joissa lukee satoja kertoja vain sana viski tai viski ja olut.

Viskiviski.tumblr.com // Kuva: Kuvakaappaus / viskiviski.tumblr.com

Kuvameemien keksijät ottivat aiheen omakseen ja Oispa viskiä -teemalla kulkevia kuvia alkoi ilmestyä sosiaaliseen mediaan. Yhteen ensimmäisistä kuvista päätyi netin kuuluisin meemikoira doge. Teeman meemeissä esiintyy myös muun muassa Paavo Arhinmäki.

Sosiaalisessa mediassa levisi #viskigaten aikaan tieto skotlantilaisesta Glenmorangie-viskifirmasta, joka ei päästä verkkosivuilleen käyttäjiä suomalaisista IP-osoitteista. Viskifirma suomalaisten nettikäyttäjien estämisestä: Onpa outoa, selvitämme asiaaja kertoi vievänsä asian tutkittavaksi. YleX:n tietojen mukaan verkkosivua pääsee katsomaan ainakin Skotlannista, Englannista, Saksasta ja Puolasta.

Glenmorangie-viskisivusto estää suomalaisten pääsyn verkkosivulleen // Kuva: Kuvakaappaus / glenmorangie.com

#viskigate-viikonlopun jälkeisenä tiistaina kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen jätti eduskunnalle kirjallisen kysymyksen alkoholilain korjaamisesta. Verkkouutisten mukaan Heinosen jättämässä kysymyksessä mainitaan uuden lain rajoittavan yrittämisen vapautta, yksilönvapautta ja mielipiteen vapautta. Heinosen mukaan mainontasäädösten tulisi vastata maalaisjärkeä. Tarpeen vaatiessa Heinonen aikoo kerätä eduskuntalaisten allekirjoituksia, jotta laki saataisiin korjattua.

#viskigatesta toipumisen käynnistyttyä selvisi vielä, että lupa- ja valvontavirasto Valvira on antanut vaatimuksen suomalaiselle One Eyed Spiritsille Rommipullo yllyttää seksiin: Pornotähden naama poistetaan etiketistäJeremyn nimikkorommin etiketistä. Perusteluna Valvira kertoo, että kuluttajat assosioivat rommin nauttimisen lisäävän seksuaalista menestystä.

Gif: giphy.com

Edellä mainittujen rajoitusten lisäksi vuodenvaihteesta alkaen alkoholin televisiomainonnan aikaraja siirtyy tunnilla myöhäisemmäksi. Alkoholia saa jatkossa mainostaa televisiossa ja radiossa kello 7−22 ulkopuolisella ajalla. 

YHTEENVETO

Minä juon nyt viskiä.

Gif: giphy.com

Lue myös:

Aluehallintovirasto kielsi viski-sanan käytön − sosiaalinen media kummoksuu päätöstä

Aluehallintovirasto: Kielsimme viski-sanan vain tapahtuman nimessä

Rommipullo yllyttää seksiin: Pornotähden naama poistetaan etiketistä

Lähteet: Yle Uutiset, Twitter, YleX, Verkkouutiset, HS