Nyt soi:

Biisilista netissä ohjelman jälkeen.

 

Sofia Thurén: Marina and the Diamonds / Froot

Soitossa uutta Christopheria, Kate Boyta, All We Area, Flannelmouthia

Kuuden jälkeen kuunnellaan Nathanielin haastattelu! 

Sofian viikon tehona soi tanssilattian hedelmäpelivoittaja Marina and the Diamondsilta. Viikon albumina kuunnellaan Mannan Blackbird-levyä.

Lähes kolmasosa UMK-finaalin yleisöäänistä Softenginelle

3.2.2014 klo 13:58, päivitetty klo 14:52 | JP Panttila | Kommentit (16)

Softengine voitti Uuden musiikin kilpailun. Se oli yleisön suosikki.

Uuden musiikin kilpailun voittanut seinäjokelainen yhtye Softengine sai finaalissa annetuista yleisöäänistä lähes joka kolmannen. Katsojista reilut 28 prosenttia antoi äänensä bändille.

Toiseksi eniten yleisöääniä sai Mikko Pohjola, jonka moni odotti voittavan koko UMK:n. Pohjola sai herkällä biisillään viidenneksen eli noin 20 prosenttia äänistä.

Kolmanneksi eniten yleisöääniä kisassa sai kissamainen trio Miau. Sen olisi Euroviisuihin lähettänyt noin 14 prosenttia äänestäneistä.

UMK-finaalin yleisöäänet TOP3:

1. Softengine: 28,28 %
2. Mikko Pohjola: 19,48 %
3. Miau: 13,94 %

Lue myös:

UMK-voittaja on Softengine
UMK-finaalin jännitys tiivistyy – Mikko Pohjola Spotify-kuunteluissa suosituin

YleX:n kysely: Clarissa ansaitsee UMK:n voiton

Asiasanat: äänestys, UMK14

Kommentointi

Kommentit (16)

Yleisöäänestyksen äänimäärää ei myöskään julkistettu, ainoastaan kolmen voittajan saamat prosentit.Mielenkiintoista olisi sekin tietää.
Aiemmissa kommenteissa puhuttiin äänien ostamisesta.Itsekin äänestin puhelimen kautta. Myöhemmin huomasin, että netin kautta olisi voinut äänestää 50 äänelläkin, maksoi alle 50 euroa. Joten muutama tonni sponsoreilta olisi vetoapua kummasti tuonut, varsinkin jos kokonaisäänimäärät olivat vähäiset.Kyllähän markkinoinnista aina hyötyä on.

>Anonyymi 10.02.2014, 14:40

Ihmetyttää minuakin miksi kaikkien osanottajien yleisöääniä ei julkisteta. Mitä haittaa siitä on?
Yleisö- ja tuomariäänet yhdistetään kuulemma 50/50 periaatteella. Mitä se tarkoittaa? Onko se niin, että yleisöäänestyksen voittaja saa 10 pistettä ja toinen 9 pistettä vai millä tavalla? Jos näin on, tuomarit pystyvät keskenään sopimaan voittajan siten, että ykkösen (eli halutun voittajan) ja pahimman uhkaajan eroksi laitetaan 2-3 pistettä.
Yksi tuomari sanoi jo ennen loppukisaa lausunnossaan Mikko Pohjolalle "Sinä et ehkä voita tätä kisaa, mutta yleisöhitti tästä tulee"
Minkähän takia tuomaristo on tällaiseksi valittu. On syynä, että takana on myös YleX. Silloinhan loppukilpailuun valitut edustavat pääosin nuorisomusiikkia. Muut kilpailijat otetaan vaan ohjelman täytteeksi.
Mikäli menestystä ei tulevissa kisoissa tule, on syytä pohtia formaatti uusiksi.
Katselin Ruotsin euroviisukarsintaa. Odotan mielenkiinnolla pääseekö Sanna euroviisuihin ja jos pääsee, mikä on loppusijoitus.

>Anonyymi 10.02.2014, 14:30

Olisikohan taustalla kuitenkin halu pitää salassa jos joku kilpailijoista onkin saanut vaikka 0% kaikista äänistä. Niin että kuinka noloa se on? Se se syy varmaan on. Että Kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen kekkonen...

>sldjk 06.02.2014, 23:09

Tätä minäkin olen ihmetellyt.
Ja miksi, oi miksi ylipäätään tuomarit pisteyttivät finaaliesityksiä??

>euroviisufani 05.02.2014, 10:36

MItä haittaa äänten julkaisemisesta on? Minua ainakin kiinnostaa. tällainen äänestyshän ei välttämättä edusta kansan tahtoa, koska esim. levyfirmat voivat ostaa ääniä artisteilleen. 10.000 ääntä on mitätän panostus siitä seuraavalle medianäkyvyydelle. Ajatelkaa jos vaikka presidentti valitaisiin tällä tavalla? Suoraan sanottuna mikä helvetti on tällaisen äänipottimyynnin tarkoistus? Kenen etuja se oikein ajaa?

>Syvältä 04.02.2014, 22:14

Olempas minä sisälukutaitoinen! Siinähän se yleisöäänien top 3 on artikkelissa kerrottu. Ymmärsin että tuon finaalikolmikon ulkopuolella joku muu artisti olisi voinut saada vielä enemmän yleisöääniä. Sorry. Mutta siltikin kiinnostaisi tietää loppupäänkin yleisöäänten tulokset.

>Anonyymi 04.02.2014, 18:52

Ihmettelen minäkin miksei kaikkia yleisöääniä ole julkistettu. Kun oman äänensä on antanut, niin olisihan se mukava tietää, että miten oma ehdokas sijoittui finaalissa. Nyt jäi se fiilis, että jotakin tässä äänestyksessä salaillaan...

>Anonyymi 04.02.2014, 18:49

En kyllä usko levy-yhtiöiden äänestävän. Kaikki on tietenkin mahdollista valmiissa maailmassa. Se, että kahden ison levy-yhtiön kilpailija oli kärjessä, johtunee musiikillisista syistä. Kilpailu on aina kovaa ja marginaalit ovat pieniä.

>Vanhan liiton herra 04.02.2014, 16:27

Levy-yhtiöiden listoilla olleet artistit veivät kaksi kärkisijaa. Varmaan melkoinen määrä äänistä tullut suoraan sieltä. Kilpailun kannalta olisi ollut mielenkiintoista nähdä myös miten yleisöäänet jakaantuivat. Pistihän tuomaristokin kahdeksan finalistia paremmuusjärjestykseen.

>Viisufani 04.02.2014, 15:05

Ojalan laskuopin mukaan kukin kahdeksasta kilpailijasta sai keskimäärin 26 tuomaripistettä ja yleisöäänistä keskimäärin 12,5 %. Jollakin tasolla tämäkin tieto voisi olla riittävä. Vaan ei kilpailuissa. Kilpailuissa yleensä on tapana ilmoittaa kaikkien kilpailijoiden tulokset.

>Anonyymi 04.02.2014, 11:29

Ei. Ei artistihaastatteluja. Ei urheilijahaastatteluja. Ei näyttelijähaastatteluja. Ne tuomaripisteet olis voinut korvata lisäohjelmalla. Ei haastatteluilla. "No, mikäs sulla nyt on fiilis tässä tän vedon jälkeen? No ihan mahtava fiilis, tosi mahtavaa kun on niin paljon väkeä täällä ja tosi ihana fiilis kyllä on ja mahtavaa kun on hieno fiilis, jeeeee! No mitäs nyt aiotte tämän voiton jälkeen? No ei me oikein tiietä, mutta on ihan mahtava fiilis kyllä ja kiitos tois paljon kaikille, fiilis on ollut tosi mahtava!"

>Anonyymi 04.02.2014, 11:22

Ojalan laskuopin mukaan loput viisi kilpailijaa saavat keskimäärin 7,66% äänistä kukin. Tämä tieto riittänee minulle. Totta kai kiinnostaisi se, kuka sai vähiten, mutta se ei liene tässä tilanteessa tarpeellista.

>Vanhan liiton herra 03.02.2014, 22:26

Olisiko mahdollista saada kaikki tulokset/prosentit näkyviin,ihan niinkuin Vaaleissakin on tapana.Terveisin,Äänestänyt

PS. Ne tuomaripisteet olisi voinut täyttää vaikka Kristan ja muiden artistina esiintyneiden haastatteluilla.

>Äänestänyt 03.02.2014, 18:52

Mitä hyötyä niistä tuomarien pisteistä taaskaan oli? Sama kolmen kärki samassa järjestyksessä. Edustuspaikka meni oikeaan osoiteeseen, mutta töitä pitää tehdä, jos mielii finaaliin päästä. Mitään suudelmia ei esimerkiksi kannata lavaesitykseen laittaa missään muodossa.

>Hukan ja maman fani 03.02.2014, 16:55

Ja miten nuo yleisöäänten prosentuaaliset jakaumat sitten korreloivat lopullisiin pisteisiin, joita tässä kai laskettiin.

Siis kilpailijat saivat tuomaristolta tietyn määrän pisteitä, ja yleisöäänten perusteella tietyn määrän pisteitä. Tuomari- ja yleisöpisteiden yhteismäärän sitten oli kai tarkoitus ratkaista kilpailijoiden lopullinen sijoitus.

Ja tuo tietysti siis kaikkien kilpailijoiden osalta, ei pelkän kärkikolmikon.

Miten vaikeaa voi olla tällaisen yksinkertaisen tiedon julkistaminen?

>Anonyymi 03.02.2014, 16:15

Aha... ja entäs sitten ne viisi muuta kilpailijaa?

>Anonyymi 03.02.2014, 16:04
Muualla Yle.fi:ssä