Hyppää pääsisältöön

Kyynisyys koki inflaation

Välittämisestä on tullut yhtä trendikästä kuin selfien ottamisesta, kirjoittaa Etusivun Riikka Luukkonen.

Riikka Luukkonen. // Kuva: Hanne Kautto / YleX

Tämän viikon maanantaina kahvipöydissä ja työpaikoilla oli takuuvarmasti yksi puheenaihe ylitse muiden. Ai, että mikäkö? No tietenkin viime lauantaina TV2:lla alkanut Suomilove. Ohjelma, jossa kuullaan tarinoita niin rakkaudesta, ystävyydestä, ilosta ja surusta. Ja niille, joissa nyt alkaa itämään jo se ensimmäinen negatiivisen kommentin siemen, niin tiedoksi, että ei, kyse ei ole mistään ulkomaisesta ohjelmaformaatista, vaan kyseessä on ihan täysin suomalainen televisio-ohjelma.

Mutta mikä tuossa ohjelmassa sitten puhuttaa? Jos unohdetaan ne katsojan yli äyräiden valtoimenaan vyöryvät kyynelkanavat, niin ehdottomasti välittäminen. Ihmisten aito välittäminen toisista. Jokaisella tarinalla halutaan kertoa, kuinka paljon toisesta välitetään.

Tämän on nostanut moni esiin myös sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Twitter täyttyi ohjelman esittämisen jälkeen muun muassa seuraavanlaisista kommenteista: "Jestas sentään, mikä formaatti #suomilove! Ei vaivaantumista, vaan aitoja tunteita ja välittämistä, ja upeita biisejä. Hienoa", "#suomilove saa kyl tämän miehen kyyneliin, niin paljon rakkautta ja välittämistä sekä hyvää mieltä".

Samanlainen ei-kyyninen asenne huokui yllätyksekseni tällä viikolla YK:n väestörahaston raportin julkistamistilaisuudessa haastattelemistani Helsingin Ressun lukion oppilaista. Teinit kun ovat yleensä tunnetusti niitä kyynisyyden huipentumia. Mikään ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta, kun oma maailma on ylösalaisin. Mutta ei. Näistä nuorista oikein puhkui into ja kiinnostus. Heille on selkeästi väliä mitä ympärillä tapahtuu, miltä tulevaisuus näyttäytyy tai miten maailman muilla nuorilla pyyhkii. Edes koko syksyn pauhanneet yt-uutiset eivät ole saaneet näitä nuoria kyynisiksi, vaan usko työpaikan ja erityisesti sen oman paikan löytymiseen yhteiskunnassamme on enemmän kuin vahva. He välittävät siis itsestään sekä myös muista.

Ja jotta välittämisen ilotulitus ei jäisi pelkästään vain paukkupommien tasolle, alkaa ensi viikollaLupa välittää -kampanja. Kampanjan tarkoituksena on yhdistää sukupolvia ja saada erityisesti nuoret välittämään vanhuksista. Pienellä teolla voi olla suuri merkitys.

Välittäminen tuntuu olevan nyt tapetilla joka puolella. Kyynisyyden jälkeen välittämisestä on tullut selkeästi trendikästä. Välittäminen tuntuukin olevan yhtä muodikasta kuin selfien ottaminen.

Ja rehellisesti sanottuna. Näin taloudellisesti epävarmoina aikoina meillä ei suoranaisesti edes ole varaa olla kyynisiä. On nimittäin olemassa rutkasti tutkimusaineistoa siitä, että kyynisyys on yhteydessä moniin sairauksiin.

Helsingin Sanomat julkaisi tänä syksynä artikkelin, jossa käytiin läpi useita terveysongelmia, joilla on tutkitusti yhteys kyynisyyteen. Kyynisyydellä on eri tutkimusten mukaan yhteys muun muassa sydänsairauksiin, dementiaan, masennukseen, stressiin ja jopa elinikään. Kyyniset ihmiset elävät tutkimusten mukaan jopa viidenneksen lyhyemmän elämän kuin elämään positiivisesti suhtautuvat. Kyynisyys siis tappaa!

Mutta mitä sitten maksaa heittää kyynisyys lopullisesti romukoppaan ja alkaa välittämään? Ei mitään! Sehän välittämisessä onkin kaikista parasta, se on täysin ilmaista.

Kirjoittaja on Etusivun toimittaja, joka soittaa mummilleen säännöllisesti.