Hyppää pääsisältöön

Helsingin kaupunki ruoskii itseään MTV Pushista: Emme kyenneet selittämään, mistä tässä on kysymys

Helsingin kaupunki myöntää, ettei se osannut markkinoida MTV Pushia. Kyseessä piti olla markkinointitoimenpide European Music Awards -gaalan saamiseksi Helsinkiin, mutta ihmiset mielsivät sen tapahtumaksi muiden joukossa.

Charli XCX Ruisrockissa 2013 // Kuva: Tomi Mikola

Helsingissä tällä viikolla järjestetyn Näe nousevat maailmantähdet Helsingissä − MTV PUSH -konsertiin pääsee pilkkahinnalla-tapahtuman tarkoitus oli houkutella MTV:n jättimäinen European Music Awards -gaala eli EMA Suomeen. MTV Push kuumensi helsinkiläisten tunteita muun muassa Twitterissä, koska kaupunkilaisille jäi epäselväksi, mistä kalliissa tapahtumassa oli kyse. Tapahtumakokonaisuuteen käytettiin yhteensä 850 000 euroa, josta Helsingin kaupungin osuus oli 425 000 euroa. Loput pulitti opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Helsingin kaupungin tapahtumapäällikkö Saila Machere myöntää YleX:lle, että kaupunki epäonnistui MTV Pushin markkinoinnissa.

- Emme kyenneet selittämään, mistä tässä kaikessa on kysymys. Tämä on nähty tapahtumana tapahtumien joukossa, kun kysymys on ollut kansainvälisestä markkinointitoimenpiteestä. Se olisi pitänyt osata tehdä paremmin. Sitten tullaan aina siihen, mihin rahkeet ja resurssit riittävät, mutta kyllä varmasti olisimme voineet tehdä markkinointia paremmin, Machere kommentoi.

MTV Pushin 850 000 euron budjetista käytettiin tekniseen toteutukseen 450 000 euroa, esiintyjien palkkioihin 50 000 euroa ja kansainväliseen medianäkyvyyteen 270 000 euroa. Markkintointimateriaaleihin, viestintään ja dokumentointiin sijoitettiin budjetista noin kymmenesosa: 80 000 euroa. 

Tapahtumapäällikkö uskoo, että Helsingin kaupunki sai epäonnistuneesta markkinoinninsta huolimatta vietyä EMA-unelmaansa hieman pidemmälle MTV Pushin ansiosta.

- Usein puhutaan vain tapahtumasta, mutta tämä oli nimenomaan markkinointitoimenpide, johon liittyi myös tv-tuotanto. Saimme MTV:n paikan päälle. Tämän eteen on tehty töitä siitä asti, kun ensimmäisen kerran haimme EMA-gaalaa Helsinkiin vuonna 2011. Helsinki ei varmasti siinä vaiheessa ollut lainkaan heidän listoillaan. Kova työ on tehty, että olemme saaneet katseet tänne niin Lontoosta kuin New Yorkin pääkonttoristakin, Machere sanoo.

Kaupunginhallitus on jo käsitellyt ensi vuoden MTV Push -tapahtumaa, mutta sen toteutuminen ei ole vielä varmaa. Toteutuessaan siihen panostettaisiin vielä enemmän kuin tämän vuoden tapahtumaan, yli miljoona euroa. Suunnitelmien mukaan summasta sijoitettaisiin kansainväliseen medianäkyvyyteen 465 000 euroa, eli lähes 200 000 euroa tätä vuotta enemmän. Markkinointimateriaaleihin ja viestintään laitettaisiin kuluvaa vuotta pienempi summa: 65 000 euroa.

Machere suhtautuu ensi vuoden Push-tapahtumaan vielä maltillisesti.

- Se ei ole varmaa. Käymme tapahtuman MTV:n kanssa molemmin puolin läpi ja arvioimme tilannetta. Voi olla, että jompikumpi puoli sanoo, ettei jatketa. Tämä on kuitenkin se polku, jonka olemme rakentaneet kohti EMA-gaalaa, Machere kertoo.

Onnistuessaan EMA-hanke toisi Helsingille takaisin miljoonia euroja turistien ja tähtien mukana, sekä rutkasti kansainvälistä näkyvyyttä. Epäonnistuessaan taas Helsingin kaupunki ja opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö menettäisi lähes kaksi miljoonaa euroa.

Helsingin kaupungin mukaan yli 600 miljoonaan kotitalouteen ja 152 maahan televisioitava EMA toisi suuria hyötyjä. Gaala tuo muun muassa isäntäkaupunkiin 7 000 – 8 000 hotelliyöpymistä. Esimerkiksi vuoden 2011 tapahtuman lasketaan tuoneen Belfastiin lähes 12 miljoonaa euroa ylimääräisiä matkailutuloja. Lisäksi aiempien tapahtumien medianäkyvyyden arvon arvioidaan olleen keskimäärin 40–50 miljoonaa euroa. Tapahtumiin on perinteisesti osallistunut 700–800 kansainvälistä toimittajaa. Belfastin tapahtumasta julkaistiin 2 400 artikkelia ympäri maailmaa. 

Lue myös: 

Elinkeinojohtaja: Suuri yleisömäärä ei ollut MTV Push -tapahtuman tavoite

MTV: Musiikkigaalaa hakee Helsingin lisäksi moni muukin kaupunki

Lähteet: YleX