Hyppää pääsisältöön

Facebookin haastaja antoi uuden lupauksen mainoksettomuudesta ja sai miljoonia sijoittajilta

Anti-Facebookiksikin kutsutun Ellon perustajat ovat allekirjoittaneet perustamiskirjan, jossa yritystä kielletään myymästä käyttäjätietoja eteenpäin. Myös mainosten myyminen sivustolle on kielletty.

Ruutukaappaus Ellon nettisivuilta. // Kuva: Ello.co

Paljon huomiota saanut sosiaalisen median uusi tulokas, Ello, lupasi aiemmin käyttäjilleen, ettei se tule koskaan myymään käyttäjätietojaan kolmansille osapuolille. Se lupasi myös mainoksettoman palvelun käyttäjilleen. BBC kertoo yhtiön johdon tehneen liikkeen, jolla se haluaa vahvistaa tätä viestiään.

Ellon perustajat ovat vaihtaneet yrityksensä yhtiömuodon Public Benefit Corporationiksi eli suomalaisittain yleishyödylliseksi yhteisöksi ja kirjoittaneet laillisesti pitävän perustamiskirjan, jossa yhtiötä kielletään tavoittelemasta voittoa käyttäjätietojen myymisellä sekä mainosten myymisellä. Mikäli Ello myydään uudelle omistajalle, peruskirjan mukaan tämän on noudettava samoja sääntöjä.

The Verge kirjoittaa, että uuden yhtiömuodon myötä Ellon johto voi tehdä päätöksiä, joilla ei pyritä taloudelliseen voittoon. Muutoksen myötä osakkeenomistajat eivät voi haastaa Ellon johtoa oikeuteen tällaisista päätöksistä.

Ello on myös saanut juuri uutta rahaa sijoitajilta, jotka tukevat sivuston kehitystyötä 5,5 miljoonalla dollarilla. Ello pyrkii saamaan tuloja omalla sovelluskaupalla, josta käyttäjien toivotaan ostavan lisäominaisuuksia ilmaiseen palveluun.

Lähteet: The Verge, BBC, Ello