Hyppää pääsisältöön

Euroviisuasiantuntija: En ymmärrä Uuden Musiikin Kilpailua ollenkaan

Seinäjoella järjestettävässä MARS-musiikkitapahtumassa keskusteltiin torstaina La Finlande douze points -paneelissa elämää suuremmasta ja suomalaisille erittäin vakavasta aiheesta, euroviisuista.

Tomi Saarinen, Anna Muurinen, Janne Mäkelä ja Osku Ketola // Kuva: Maria Rautio

Euroviisuja tutkinut ja niistä Euroviisut – kisastudion käsikirja -teoksen kirjoittanut toimittaja Anna Muurinen ei ymmärrä, miksi viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetyn Uuden Musiikin Kilpailun kautta valitaan Suomen euroviisuedustaja.

- En ymmärrä ollenkaan, miksi sitä käytetään euroviisuedustajan valitsemiseen. Se on ihan outo. Se voisi olla suomalaisille suunnattu sävelkilpailu erikseen, mutta nyt tämä on kuin mäkihyppykilpailuun haettaisiin Suomen parasta hiihtäjää. Vähän samasta asiasta kyse, muttei kuitenkaan. Siinä ei välttämättä ajatella sitä, mihin tehtävään se voittaja joutuu, Muurinen perustelee.

UMK-tuomaristoon lukeutuva Tomi Saarinen korostaa, että UMK tarkoituksella katkaisi napanuoran euroviisuihin, eikä kilpailun ajatuksena olekaan tehdä biisiä varta vasten euroviisuihin.

- Siinä on usein lähdetty tehtailemaan, että tehdään biisi, jossa on tietty rakenne ja tietty muoto, ja on samalla unohdettu se sisältö. Ei kannata ruveta räätälöimään biisejä euroviisut mielessä, vaan suomalaisten pitäisi tehdä sellaista, mistä itse tykätään. Nyt ennen lauantain finaalia olen kuitenkin alkanut miettiä, että mikä näistä on se euroviisubiisi, Saarinen myöntää.

Kansanvalinta on riski

Viisuekspertti Muurinen arvostelee myös tapaa, jolla Suomen euroviisuedustaja valitaan.

- Monissa maissa valitaan artisti, jolle kappale tehdään. Jo pelkkä karsinta on itsessään riski, mutta sehän vasta onkin katastrofi, kun kansalle annetaan valta valita. Mutta ehkä se liittyy tähän suomalaiseen demokratiaan, Muurinen hymyilee.

Populaarimusiikin historiaa tutkinut, Suomen Jazz & Pop Arkiston Janne Mäkelä yhtyy Muurisen mielipiteeseen – yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.

- Se oli suuri oikeusmurha, kun kansa olisi valinnut vuonna 2000 Nightwishin Sleepwalkerin Suomen euroviisuedustajaksi, mutta asiantuntijaraadin äänillä sinne valittiinkin Nina Åström ja A Little Bit. Tässä tapauksessa olisi pitänyt kuunnella kansaa, vaikka yleensä se äänestääkin ihan päin persettä, Mäkelä lataa.

Anna Muurinen myöntää paneelin lopuksi, että UMK:ssa on tänä vuonna tapahtunut edistystä.

- Viime vuonna siellä ei ollut yhtään esitystä, joka olisi pärjännyt euroviisuissa, tänä vuonna on yksi. Eli edistys on ollut huomattavaa! Krista Siegfrids on loistava, Muurinen ylistää.

MARS-tapahtuma jatkuu Seinäjoen Rytmikorjaamolla perjantaina 8. helmikuuta ja huipentuu Parasta ennen! -ysäridisko Seinäjoella perjantaina: Luvassa timanttista jyystöä, jossa esiintyvät muun muassa Mariska ja Anna Puu. Keikat ovat myös katsottavissa YleX:n sivuilla ja YleX on menossa mukana tapahtuman ajan!

Lähteet: YleX