Hyppää pääsisältöön

Docventures rikkoi ennätyksiä – jälleen

Docventuresin toisen tuotantokauden viimeinen jakso esitettiin 22. lokakuuta. Sarja rikkoi suosiossa ensimmäisen kauden tulokset.

Docventures rikkoi ennätyksiä.

Madventures-kaksikko Riku Rantalan ja Tunna Milonoffin Docventures on syksyn twiitatuin viihdeformaatti Suomessa.  #docventures-tunnistetta käytti yli 6 000 uniikkia twiittaajaa. Docventuresin aiheiden ympärillä twiitattiin kauden aikana yli 24 000 kertaa ja sen laskennallinen Twitter-reach nousi yli 3,5 miljoonaan. 

- Yllätyimme, miten paljon ja miten laadukasta keskustelua ohjelma synnytti myös niissä yleisöissä, jotka eivät muuten asiaohjelmia kuluta, Rantala sanoo

Ohjelman Facebook-sivuston jäsenmäärä kasvoi yli 84 000 jäseneen. Yksittäinen Facebook-julkaisu saattoi tavoittaa yli miljoona henkilöä. Lisäksi Docventuresin elokuvakerhoja perustettiin 12 kaupunkiin ympäri Suomen.

- Tämä on merkki siitä, että tänä viihteen, muovin ja markkinapallojen aikana myös asia kiinnostaa – kunhan se tehdään ihmisiä innostavalla tavalla ja yleisö mukaan ottaen, Milonoff kertoo.

Yksi tämän tuotantokauden tavoitteista oli johdattaa ihmisiä merkityksellisiin tekoihin. Verta pakkiin -verenluovutuskampanja toi SPR:n Veripalvelulle 2 263 uutta verenluovuttajaa. Docventuresin perustamaan Hyvinvointivaltion kummeihin liittyi 13 800 suomalaista, jotka lahjoittivat vapaaehtoisesti Suomen valtiolle yhteensä noin 10 000 euroa. Viime vuonna käynnistyneeseen Lihaton lokakuu -liikkeeseen osallistui yli 10 000 ihmistä, ja lihantuottajakommenttien mukaan vaikutuksia nähtiin teurastuotannossakin. 

Internetin vapautta tutkinut Docventuresin avoin kotisivu keräsi päivässä yli 20 000 eri kävijää ja sejouduttiin sulkemaan epäasiallisen materiaalinsa vuoksi.