Hyppää pääsisältöön

Cheek analysoi itseään opinnäytetyössään: Singlemenestys kertoo onnistuneesta tuotekehityksestä

YleX luki Cheekin opinnäytetyön. Näin artisti analysoi oman albuminsa tuotekehitysprosessia.

Cheek

Räppäri Cheek eli Jare Tiihonen teki tuplaajansa TS:n eli Tomi Sipikarin kanssa vuonna 2007 opinnäytetyön Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmaan aiheesta Albumin tuotekehitysprosessi Suomessa. Kaksikko käytti case-esimerkkinä Cheekin Kasvukipuja-nimistä albumia, joka julkaistiin samana vuonna.

Cheek avasi työssään hyvin yksityiskohtaisesti albumin tuotekehitysprosessia tilanteessa, jossa hänellä ei ollut voimassa olevaa levytyssopimusta. Case-esimerkissä artistin tavoitteena oli tehdä mahdollisimman menestyvä albumi.

- Musiikki on siirtymässä kertakäyttöisemmäksi ja hittivetoisemmaksi. Kokonaiset täyspitkät albumit ovat menettämässä asemaansa nykypäivän musiikkiliiketoiminnassa. Tämä taas johtaa automaattisesti yhä enemmän laskelmoituihin singleihin, joiden merkitys on lähes täydellisesti taloudellisen hyödyn tuottaminen artistille ja levy-yhtiölle, Tiihonen kirjoittaa opinnäytetyössään.

Cheekille ominainen perusteellisuus tuli hyvin esille opinnäytetyössä, joka kertoi hänen albuminsa tuotekehityksestä.

- Prototyyppivaiheessa pyrittiin havaitsemaan vielä mahdollisia vikoja ja korjattavia ja paranneltavia asioita. Tavoite oli alusta asti tuottaa huippulaatua jokaisella osa-alueella, jonka vuoksi tässä vaiheessa oli oltava erityisen tarkkoja. Esimerkiksi kuvia ja kansia muokattiin erittäin pikkutarkasti ja prototyyppejä jouduttiin tekemään useita ennen toimivan lopputuloksen aikaansaamista, Tiihonen kirjoittaa.

Cheek kertoi opinnäytetyössään, että Kasvukipuja-albumin päätavoite oli vakiinnuttaa artistin asema suomalaisen hiphopin kärkikastissa. Tiihonen piti projektiaan onnistuneena.

- Singlejen menestys radiokanavien soittolistoilla ja erilaisissa äänestyksissä ovat omiaan kertomaan onnistuneesta tuotekehityksestä. Keikkojen määrällä mitattuna tavoite suomalaisten hiphop-artistien kärkinimiin kuulumisesta on ehdottomasti tavoitettu, Tiihonen summaa.

Päätelmissä Cheek analysoi työtään ja sen onnistumista.

- Tämä työ antoi case-osiossa käsitellylle artistille runsaasti uusia näkökulmia ja ideoita, joita artisti kykenee tulevissa tuotekehitysprojekteissaan hyödyntämään. Koska tuotekehitys on jatkuvaa työtä, on artistilla nyt mahdollisuus kehittää omaa toimintaansa niin, että se pystyy tutkimustulosten perusteella korjaamaan epäkohtia omassa toiminnassaan ja parantamaan tehokkuutta tuotekehitystoiminnassa.

Lue Cheekin opinnäytetyö kokonaan!

Lue myös: Suomiräpin superyhteistyö – näiden artistien kanssa Cheek on studiossaSuomiräpin superyhteistyö – näiden artistien kanssa Cheek on studiossaSuomiräpin superyhteistyö – näiden artistien kanssa Cheek on studiossa

Lähteet: Albumin tuotekehitysprosessi Suomessa - opinnäytetyö