Hyppää pääsisältöön

CD:n aikakausi virallisesti ohi? Digimusiikki ohitti levymyynnin

Digitaalisten musiikkipalvelujen osuus oli alkuvuonna jo 58 prosenttia. Musiikin kokonaismyynti kuitenkin laski.

cd // Kuva: Iida Korhonen

Digitaaliset musiikkipalvelut kaappasivat Suomessa jo 58 prosenttia markkinoista vuoden 2014 ensimmäisellä puoliskolla, kirjoittaa Yle Uutiset. Musiikkituottajat - IFPI Finlandin mittauksen mukaan myynti kasvoi 17 prosenttia viimevuotiseen mittaukseen verrattuna.

Musiikin kokonaismyynti laski vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana. Lasku johtuu pääasiassa CD- ja DVD-levyjen myynnin pienenemisestä. Äänitteiden latauskauppakin on ollut laskusuhdanteista jo muutaman vuoden.

Digitaalisen myynnin kasvu johtui pääasiassa suoratoistopalvelujen lisääntyneestä suosiosta. Tilastoissa oli ensimmäistä kertaa mukana myös videoiden suoratoistopalvelu YouTube.

Musiikkituottajat – IFPI Finland ennustaa, että digimyynnin osuus koko vuoden äänitemyynnistä jäänee kuitenkin jonkin verran pienemmäksi, koska fyysisiä cd-levyjä myydään erityisen paljon joulun aikaan.

Vinyyli on yhä pop

Musadiggareiden harrastamat vinyylilevyt tekevät yhä paluuta. Vinyylien myynti kasvoi vuoden alussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 52 prosenttia.

Vinyylistä ei kuitenkaan ole levykaupan pelastajaksi, sillä niiden osuus kokonaismyynnistä on pieni. Vinyylejä myytiin viime vuonna runsaat 70 000 kappaletta, kun taas CD-levymyynti on vajaan neljän miljoonan kappaleen luokkaa.

Suomessa ostetaan yhä paljon CD-levyjä ja muita fyysisiä äänitteitä. Fyysisten äänitteiden osuus markkinoista on yhä suurempi täällä kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa.

Yle Uutiset: Digimusiikki ohitti levymyynnin

Lue myös:

Vinyylilevyjä ostetaan edelleen - brittimyynti kohosi huimasti viime vuodesta

Lähteet: Yle Uutiset, Musiikkituottajat - IFPI Finland