Hyppää pääsisältöön

Brittiläinen yliopisto: hittiyhtälö erottaa 60 % todennäköisyydellä pääseekö biisi listalle

Bristolin yliopiston uumenissa on otettu näytteitä kymmenistä listahiteistä ja koodattu tietokoneohjelma, joka arvioi biisin hittipotentiaalin. Tanssittavuuden merkitys on kasvanut 80-luvulta lähtien.

Jennifer Lopez // Kuva: myspace.com/jenniferlopez

Noin kolmeminuuttinen tiettyyn rakenteeseen muotoiltu kappale kertosäkeellä, joka jää päähän soimaan ja saa laulamaan mukana - eikö? Asiaa pohtinut Brittiläisen yliopiston tutkijatiimi on mennyt pintaa syvemmälle. Sen kehittämän yhtälön pohjalta on koodattu tietokoneohjelma, johon on syötetty TOP40-biisejä vuodesta 1961 alkaen. Ohjelma tunnistaa 60 prosentin todennäköisyydellä listahitit. Kaiken kaikkiaan yhtälössä otetaan huomioon 23 erilaista arvoa, jotka irrotetaan biisistä. Esimerkkeinä mainitaan nopeus, äänenvoimakkuus, tanssittavuus ja harmoninen yksinkertaisuus.

Tiiminvetäjä, tohtori Tijl De Bie sanoo, että yhtälön parissa työskentely on osoittanut, miten suositut laulut ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana. Helposti tanssittavt biisit ovat yleistyneet hittibiisien joukossa 80-luvulta lähtien. Sitä ennen tanssittavuudella ei ollut merkitystä hittipotentiaalille. 90-luvulta lähtien hittien tahtilajit ovat yksinkertaistuneet ja tasajakoiset ovat yleistyneet, kuten esimerkiksi 4/4 -tahtilaji.

- Musiikkimaut kehittyvät, mikä tarkoittaa, että hittipotentiaali-yhtälömme täytyy kehittyä myös. Itse asiassa, tutkimuksemme osoittaa, että potentiaali on sidoksissa aikakauteen. Tähän saattaa vaikuttaa se, että dominoiva musiikkityyli, kulttuuri ja ympäristö muuttuvat.

Esimerkiksi nettikampanjoiden luomat yllätyshitit ovat yhtälölle myrkkyä. Se johtuu siitä, että kaava arvioi vain musiikillisia ominaisuuksia, eikä osaa huomioida ulkomaailman muuttujia. Tällaisesta käy esimerkkinä X Factor -voittajaa vastaan parina viime jouluna käydyt sinkkukampanjat, joissa aktivistit ovat ostaneet listaykköseksi Rage Against the Machinen vanhan biisin tai The Trashmenin Surfin' Birdin.

Se ei osaa myöskään arvioida markkinoinnin vaikutusta biisin menestykseen.

Lähteet: BBC