Hyppää pääsisältöön

Anti-Facebookin perustaja: Facebook on mainosalusta, me teemme toisin

Ello kertoo olevansa täysin riippumaton ja mainosvapaa sosisaalinen media. Yrityksen perustaja ei hyväksy vertausta Facebookiin. Analyytikko ei usko Ellon bisnesideaan.

Ello // Kuva: Ello

Uusi sosiaalinen media, Ello, on saanut viime päivinä paljon huomiota ja sen perustaja kertoo BBC:lle, että palvelua haluaisi käyttämään joka päivä kymmenet tuhannet ihmiset. Ellon Paul Budnitz sanoo, että tunnissa saattaa tulla jopa 31 000 pyyntöä päästä sivuston käyttäjäksi.

Elloa on alettu kutsua mediassa anti-Facebookiksi sen mainoksettomuuden takia. Sivuston perustaja Paul Budnitz sanoo BBC:lle, että luonnehdinta imartelee häntä, mutta se ei pidä hänen mielestään paikkaansa, koska Ello ei kilpaile Facebookin kanssa. Budnitzin mukaan hänen sivustonsa on sosiaalinen verkosto, kun taas Facebook on mainosten alusta.

Ello ei tällä hetkellä myy käyttäjätietojaan mainostajille ja rahoita siten toimintaansa. Sivuston suunnitelmissa on, että rahat tulisivat käyttäjiltä, kun he ostavat uusia ominaisuuksia sivustolla. Ellon perustaja vertaa bisnesmallia siihen, miten ihmiset ostavat pieniä muutaman euron sovelluksia mobiililaitteisiinsa.

BBC:n haastattelema analyytikko James McQuivey sanoo, että netissä on perinteisesti menestytty ilmaisella palvelulla. Hän käyttää esimerkkeinä Whatsappia, Instagramia ja Pinterestiä.

McQuiveyn mukaan ihmiset eivät välitä nykyään siitä, että heistä kerättäisiin tietoja, joita sitten käytetään mainonnan kohdentamiseen. Analyytikko sanoo, että vaikka se tuntuu väärältä, ihmiset hyväksyvät vaihtokaupan, jos he saavat vastineeksi hyvän palvelun.

Lue myös: Uusi some-verkosto: Sallimme pornon

Lähteet: BBC