Nyt soi:

Biisilista netissä ohjelman jälkeen.

 

Torstain tuoreinta hottia!

Jaupati! Illan uutuuksia tarjoilevat mm. Marina & The Diamonds, Tove Lo, Heavyweight (+ Spekti) sekä Katujen Äänet! The 1975 haastattelussa klo 18 jälkeen!

Viikon tehona raikaa raumalainen suomirock, joka ammentaa romantiikasta, indierockista sekä sinfoniallisista tunnelmista!

Kommentoi Viikon tehoa täältä!

Anonymous-hakkerin haastattelu yksinoikeudella: Näin kaadoin suomalaiset verkkosivut

9.1.2012 klo 18:50, päivitetty 18.1.2012 klo 09:29 | Sippo | Lähde: YleX | Kommentit (27)

Hakkeriryhmä Anonymous tunnetaan naamioistaan. - Kuva: Anonymous

YleX sai yksinoikeudella haastattelun hakkerilta, joka kaatoi tänään niin TTVK:n, kuin IFPI:nkin sivustot.

Hakkeriryhmittymä Anonymousin ”Suomen-jaosto” hyökkäsi tänään Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n kotisivujen kimppuun ja ainakaan maanantaina iltapäivällä sivuille ei päässyt. YleX tavoitti iskun takana olevan henkilön ja ”KillEmWithLazers” -nimellä toimiva hakkeri antoikin meille yksinoikeudella haastattelun. Hän ei kertonut meille ikäänsä tai kansallisuuttaan, mutta ilmeisesti kyseessä on ruotsalainen henkilö.

YleX: Kuka oikein olet?

Olen Anonymous, en ole kukaan ja olen kaikki ;)

YleX: Mitä tekemistä sinulla on Anonymousin kanssa?

Päädyin mukaan #opgamex:in kautta. Ruotsalainen saitti hääti sivuiltaan Piraattipuolueen, ja koska vihaan sensuuria päätin kokeilla juuri koodaamaani bottia - sivusto olikin sen jäljiltä alhaalla 6 tuntia ja saimme paljon medianäkyvyyttä. Sen jälkeen olen tehnyt paljon hakkerointeja paremman maailman puolesta.

YleX: Kuka päätti, että antipiracy.fi -sivustolle hyökätään?

Ei kukaan. Yhteisö. Minä. Testailin sivua nopeasti ja koodailin vähän ja nyt se on sitten alhaalla. Anonymousin suurimpia tavoitteita on sensuurin lopettaminen, joten ajattelin antaa antipiracy.fi:n maistaa omaa lääkettään.

YleX: Oletko sinä itse siis suoraan iskun takana?

Kyllä, minä olen iskun takana. Olen tehnyt kaiken pikkuisella Macbook Airillani. Netissä on paljon bugeja ja minä vain käytän niitä hyväkseni : )

YleX: Miksi saittia vastaan oikein hyökättiin?

No, vihaan sensuuria. Todella paljon.

YleX: No kerro tavikselle, että miten tälläistä pystyy tekemään? Miten sivut kaadetaan?

Käytän hyväkseni kahta bugia, jotka löysin heidän servereiltään. Tähän hommaan tarvitsee vain hyvää silmää ja servereiden toiminnan ymmärtämistä. Tässä tapauksessa minä vaan blokkaan nodeja, joilla ohjataan ihmisiä serverille. Kukaan siellä sisällä ei huomaa mitään. Ilkeää ja kivaa.

 

Haastattelun jälkeen KillEmWithLazers otti meihin uudelleen yhteyttä ja kertoi palauttaneensa antipiracy.fi -verkkosivuston jälleen käyttökelpoiseksi. Syy oli selvä - hän oli suunnannut nyt katseensa Musiikkituottajat - IFPI Finland Ry:n verkkosivuille osoitteeseen ifpi.fi. Nuo sivut kaatuivatkin puoli kuuden aikaan maanantai-iltana.

Anonymousin hyökkäys suomalaissivustoja vastaan on vastalause Helsingin käräjäoikeuden päätökselle pakottaa teleoperaattori Elisa estämään asiakkailtaan pääsy The Pirate Bayn -sivustoille. Elisa katkaisi pääsyn sivuille tänään myös Saunalahden käyttäjiltä. Lisää aiheesta täältä.

Kommentointi

Kommentit (27)

You ever tryed? Do you really think it's all about attention? If I would do hacking(wich I don't), I would be screwd if I'd get busted. And I bet you would do the same, if you ever dare...
I have spoken.

>Anonyymi 19.12.2013, 00:47

Do you even know, what you're saying my dear friend? A murder/massacer doesn't need "another world" or a video game. Only ingredients it needs, is a human with a gun. See now? Even a "healthy normal man" like you could do it, only if you dare/have that in mind and have the opportunity. Making a catalog of certain kinds of people is not going to help you explain why someone decides to kill, if he plays video games or lives in this your so-called "other world". I dare to say, you are wrong my friend, and deeply indeed.
I have spoken.

>Anonyymi 19.12.2013, 00:37

hyvä et joku hyökkää noille sivuille :)

>Joku random 09.03.2012, 22:42

kaikki metsästysaseet ovat käsiaseita.

>Anonyymi 18.01.2012, 14:25

Ei kun poistetaan kaikki määräykset valtateiltä, ettei kenenkään yksityisyys kärsi

>Anonyymi 16.01.2012, 18:50

Suljetaan isoimmat valtatietkin - jokuhan voi vaikka rikkoa lakia ja ajaa siellä ylinopeutta.

>Anonyymi 12.01.2012, 13:51

I'm 12 what is this

>Anonyymi 11.01.2012, 16:43

Tuleeko lisää eri rikollisten yksinoikeudellisia haastatteluja? Tavikset voisivat lukea, miten muutkin alan miehet hoitavat hommansa.

>Anonyymi 11.01.2012, 02:00

Ehkä pitäisi avata muutamaa perusasiaa liittyen tähän elisa ja piratebay "caseen".

- Piratismi ei lopu tai edes vähene vaikka sivustoja suljetaan, koskan niin kauan kuin kysyntää on - on tarjontaa. Piratebay on yksi sadoista ellei tuhansista sivustoista, joilta voi ladata sekä laillista, että laitonta materiaalia.

- Suodatus ei toimi niin kauan kuin suodatusta ei tehdä juuripalvelimilla asti, koska Internet on rakennettu vikasietoiseksi eikä se ole riippuvainen yksittäisistä solmupisteistä (esim. operaattoreista), jolloin yhden reitin sulkeminen ei sulje reittejä vaan suljettu reitti on aina kierrettävissä. Tässä elisan tapauksessa riittää, että joku "mirroroi" piratebayn, piratebay hankkii uuden IP-osoitteen ja domainnimen tai että käyttäjä käyttää jotain elisan ohittavaa liikennöintitekniikkaa (vaihtaa DNS osoitteen, käyttää TOR -verkkoa, VPN:ää tai esim. hidemyass anonyymiproxyä)

- Suodatus ja sensuuri ovat vääriä tekniikoita yrittää turvata vanhoja rakenteita ja taloudellisia järjestelyjä. Oikeampi tapa olisi käyttää nämäkin resurssit toimivien, laadukkaiden ja käyttäjäystävällisten palveluiden ja jakelukanavien kehittämiseen.Vain tarjoamalla laillista musiikkia, elokuvaa ja muuta digitaalista viihdettä paremmilla palveluilla kuin laittomasti saatavilla olevaa voi media-ala taistella piratismia vastaan. Niin kauan kuin maksullinen media on huonompaa, hankalammin saatavilla tai käyttäjälle vaikeampaa käyttää (esim. DRM rajoitukset, kopiosuojaukset, rampautettu laatu musiikissa jne..) valitsee käyttäjä ilmaisen - laittoman vaihtoehdon.

- Teillä artisteina, tuottajina, jakelijoina on mahdollisuus vaikuttaa asiaan ja tehdä tilanteelle jotain muutakin kuin ruikuttaa ja yrittää saada toimimattomilla laeilla rajoitettua tilannetta - tällä tekniikalla kaikki häviävät, onhan se nähty jo esimerkiksi amerikassa, missä epätoivoissaan säädetään lakia joka toteutuessaan vaarantaa koko internetin turvallisen ja laadukkaan toiminnan. Tällaiset hätiköidyt ja Internetin rakenteita tuntemattomien ihmisten tekemät ratkaisut eivät tule toimimaan.

- Anonymous harrastaa haktivismia ja vaikka se voidaan tulkita terrorismiksi nostaa se ainakin keskustelua sensuurista, sananvapaudesta ja siitä, miten tähänkin ongelmaan voitaisiin oikeasti puuttua.

- Matonalle lakaiseminen ja kabinetissa koplaaminen ei kuulu demokratiaan - samoin kuin ei sensuuri tai salailu.

UGH :D

-

>Ano.nymi.sti 10.01.2012, 23:09

Haastateltavan nimi sensuroitu :D

>Anonyymi 10.01.2012, 19:03

Sana hakkeri tarkoitti tietotekniikassa alun perin sellaista henkilöä, joka kykeni saavuttamaan tavoitteensa olemassa olevien järjestelmien rajoituksista huolimatta. Ratkaisut olivat toisinaan nopeasti tehtyjä ja hieman arveluttavia, mutta joskus myös nerokkaita. Näitä ratkaisuja kutsuttiin englanniksi termillä hack (puhekielessä purkkaratkaisu) ja niiden tekijöitä hakkereiksi (hacker).

Yhden määritelmän mukaan hakkerilla tarkoitetaan taitavaa tietokoneenkäyttäjää, joka tuntee tietokonejärjestelmien toiminnan syvällisesti ja hallitsee käyttämänsä työkalut ja laitteet hyvin.
Käsitteellä on kuitenkin nykyään myös useita kielteisiä merkityksiä, jotka johtuvat termin sekoittumisesta krakkeriin. Esimerkiksi mediassa kutsutaan tietoturvarikollisia hakkereiksi.

Suomen kielen sanaa hakkeri ei siis voi pitää englannin kielen sanan hacker suorana käännöksenä, joskin myös englannissa termit hakkeri ja krakkeri menevät sekaisin.

Hakkerikulttuurin edustajien (esimerkiksi Richard Stallman) ja tutkijoiden (esimerkiksi Eric S. Raymond, Pekka Himanen) mukaan hakkeri-nimityksen ansaitsemiseen ei riitä pelkkä tekninen osaaminen, vaan hakkerilta vaaditaan myös oikeanlaista asennetta. Tämän kannan mukaan kukaan todellinen hakkeri ei murtaudu tietojärjestelmiin tai muutenkaan sorru rikollisiin puuhiin, ellei kyseessä ole hyvä tarkoitus. Esimerkiksi tietojärjestelmään voidaan murtautua, jos tarkoituksena on osoittaa haavoittuvuuden olemassaolo. Näin vikaantunut järjestelmä tulee yleiseen tietoon ja se voidaan korjata.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakkeri

>ile100 10.01.2012, 18:57

I like this ;)

>Anonymous 10.01.2012, 17:36

Hakkerointia -- typerää idioottien pelleilyä!! sivareita ja tyhjäntoimittaja humpuukimaakereita koko poppoo!! samaa matrix meninkiä niinkuin kouluampujat, eletään jossain virtuaalipeli-maailmassa!

ylös, ulos ja lenkille sohvaperunat! :) :)

>Anonyymi 10.01.2012, 17:16

Kuulehan anonyymi olen itse taiteilija ja voin nyt puhkaista sulle kuplan etteivät taiteilijat tarvitse kuin pyhää henkeä elääkseen.
Me olemme ihmisiä ja meilläkin on oikeus saada korvaus työstämme, eikö?
Otit esille sensuurin, mutta onko piratebayn bannaamisessa niinkään kysymys sensuurista vai kenties yritetään estää ihmisiä varastamasta elantonsa ansainneilta elokuvan ja musiikin tekijöiltä?
Miten määrittelet 'Oikeat' syyt kulttuurin tuottamiseen?
Aikuisten maailmassa voi päästellä menemään täyttä höyryä inspiraation voimin mutta sen jälkeen jonkun täytyy siitä myös maksaa, muuten tulee ulosottomies kolkuttamaan.

Tämäkään asia ei vielä selitä minulle miksi on ok että hakkerit kaatavat palvelimia, kertoisiko vaikka joku hakkeri vastauksen?

>Joona 10.01.2012, 15:29

Mitkä "oikeat" sodat? Ihan sama se on missä näitä hyökkäyksiä tehdään, ne tehdään kuitenkin JA todellakin hyvän asian puolesta. Sensuuri pois. Ja helvetti jos musiikkia ja elokuvia tehdään vain rahasta, ja raha otetaan pois, mitä siitä jää jäljelle, tekeekö kukaan enään musiikkia tahi muuta? Tekee tietenkin, ne jotka tekevät sitä OIKEISTA syistä eikä vain voiton verukkeella. tsiisus...

>Anonyymi 10.01.2012, 13:57

Nuo kuvittelevat olevansa jonkun hyvän puolella?
Mitä muuta tuo nyt on kuin sattumanvaraista terrorointia?
Mitä noilla hyökkäyksillä kuvitellaan saavutettavan?

Jee jee, Ei sensuurille!
Ettei vaan olis kyseessä varkaiden 'oikeuksien' puolustaminen, oikeus varastaa toisten työn hedelmät?

Tuo naamari on V niinkuin verikosto -kirjasta. Luulevatko anonyymit hakkerit tekevänsä vastaavaa kapinaa kuin kirjassa?
Älä naurata, siinä oli totalitäärinen utopiayhteiskunta ja täällä Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta.
Ei heillä ole mitään asiaa muuta kuin varkaiden etu mielessä.

>Joona 10.01.2012, 11:13

Lisää samanlaista..
Oikeudenmukaisuuden nimissä

>Anonyymi 10.01.2012, 01:38

:) samaa mieltä, eiköhän kielletä varmuuden vuoksi koko autojen käyttö! Näinhän aseillekkin tehtiin, vaikka metsästys aseilla tehdään enemmän rikoksia kuin käsiaseilla, otetaan käsiaseet pois.. niin se suomessa toimii :)

>H0 10.01.2012, 01:28

Mitä jos unohdettaisiin demokratia ja vaihdettaisiin sinun mieliksi vaikka kommunismiin :)

>hzero 10.01.2012, 01:26

Miksi suomi, yhdysvalloissa ja venäjällä riittäisi sananvapaussotia, taitaa poikia pelottaa oikeat "sodat".

Anonymous taitaa olla joku ruotsifägäreitten homma :(

>Migotsi 10.01.2012, 01:04

joku tyhmä piratevay sinne tänne,ei siel muutenkaan mitään erikoisen mielenkiintoista ole.
mutta periaatteesta pitäis mennä katsomaan miten ihmiset pärjäävät sielä

>Anonyymi 10.01.2012, 00:37

Jaa pitänee nostaa oikeusjuttu tiehallintoa ja helsingin kaupunkia vastaan kun ihmiset ajaa 11-vuotiaiden tytötjen päälle kännissä kunnan tai valtion teillä! Sulkea pitäisi mokomat laittomuuden pesäkkeet.

>Anonyymi 10.01.2012, 00:36

piratebayhyn pääsee vielä eestin osoitteesta, ja kaikille sivuille pääsee proxyn kautta

>Anonyymi 09.01.2012, 23:18

Mitäs jos tuollaiset hakkerit vain unohdettaisiin ja jätettäisiin vähemmälle huomiolle? Huomiotahan ne vain kaipaavat. Kyllästyisivät lopulta jos niille vain naurettaisiin.

>Anonyymi 09.01.2012, 22:46

Mä en edes ymmärrä millä tavalla nettisivujen blokkaaminen kuuluu operaattoreille? Operaattori vain ylläpitää verkkoa eikä ole millään tavalla vastuussa siitä mitä joku muun on internettiin laittanut.

>Anonyymi 09.01.2012, 19:25

Sensurointiasiaa selitettiin osuvasti tässä, http://www.iltasanomat.fi/digi/pirate-bay--kielto-pimensi-sananvapaussivutkin-kiinassakaan-ei-ole-onnistuttu/art-1288440872246.html

PS. Teiltä puuttuu uutisista kellon aika. Eihän tästä nyt tiedä, milloin tämä on julkaistu.. Tää on minuutti peliä nähkääs :p

>Hukkinen 09.01.2012, 19:19

ihailen tätä tapausta. Tämän pitäisi olla suomessa vielä paaaaljon laajempaa, jotta nämä järjestöt pääsisivät sitä omaa katkeraa kalkkia maistamaan viikkotolkulla.

>Anonyymi 09.01.2012, 18:57
Muualla Yle.fi:ssä