Hyppää pääsisältöön

Analyytikon hahmotelma: CD-levyllä kolmisen vuotta elinaikaa

Riihi Consultingin analyytikko ja Aalto-yliopiston tutkija Lassi Liikkanen julkaisi eilen lineaariseen trendiin perustuvan ennusteen CD-myynnin tulevaisuudesta Suomessa. Kärjistäen ennusteen mukaan CD-levyjen myynti pysähtyisi vuosina 2017-2018.

cd // Kuva: Iida Korhonen

Analyytikko Lassi Liikkanen sanoo julkaisseensa tilastokuvan Twitterissä CD-levyjen myynnin loppumisesta lähinnä provokaationa. Jos myyntiluvut jatkaisivat laskuaan samalla tavalla kuin tähän mennessä se tarkoittaisi Liikasen mukaan sitä, ettei CD-levyjä enää myytäisi vuosina 2017-2018.

- Viime vuonna tehtiin tutkimusjulkaisu, johon kerättiin näitä myyntikehityslinjoja. Yhdistin siihen tämänhetkisen tilanteen. CD-myynti on ollut tasaisessa laskussa. Viimeisimmän seitsemän vuoden aikana CD-myynnin arvo on puolittunut. Jos vauhti jatkuu, niin myynti käytännössä loppuu, Liikkanen kertoo YleX:lle.

Liikkanen sanoo julkaisseensa kuvan hieman provosoivassa mielessä, sillä hän arvelee CD-myynnin aallonpohjan tapahtuvan vuosina 2016-2017. Liikkanen tarkoittaa aallonpohjalla sitä, että sen jälkeen myynnin hidastumisen vauhti laantuu.

- Myyntimäärät alkavat siinä vaiheessa olemaan sellaisia, etteivät ne enää kannattele suomalaista ääniteollisuutta toisin kuin tällä hetkellä. Se on tässä se keskeisin ennuste. Nyt kiinnostavaa on se, mihin ne rahat vaihtoehtoisesti käytetään, kun kehitys jatkuu CD:n suhteen vastaavana. On mielenkiintoista nähdä, kuinka se konvertoituu digitaalisiin palveluihin ja myyntiin.

Liikkanen toppuuttelee ennustetta sanoen, että autoilijat tulevat vielä hankkimaan CD-levyjä musiikin kuunteluun jatkossakin. Myös uusissa myytävissä autoista on yhä CD-soitin ja kaikkiaan suomalainen autokanta on melko vanhaa.

- On olemassa paljon laitekantaa, kuten autot, joissa on CD-soitin. Tälläkin hetkellä uusissa myytävissä autoissa on lähes kaikissa CD-soitin. Yhtälailla korvaavaa standardia esimerkiksi autoihin liittyen ei ole tullut. Sen takia uskon, että ABC-myymälöiden ja Citymarkettien CD-hyllyt tulevat palvelemaan vielä viidenkin vuoden jälkeen kuluttajia. Volyymi vain on matalampi, ja katteet tuotteissa ovat tuskin enää niin hyviä.

Liikkasen mukaan suoratoistopalvelut tulevat korvaamaan CD-levyt yhä vahvemmin. Hän uskoo, että Spotifyn ja sen kaltaisten palveluiden lisäksi digitaaliselle puolelle nousee myös uusia palveluita.

Lähteet: YleX, Twitter